۱۳۸۸/۰۸/۲۱

سپاه در حال بلعیدن تمام سرمایه های ملی

سپاه در حال بلعیدن تمام سرمایه های ملی


سپاه پاسداران که روزگاری با هدف حراست از نظام نوپای شکل گرفته پس از انقلاب تاسیس شده بود و در سالهای جنگ ایران و عراق نقش مهمی در بیرون راندن نیروهای مهاجم ایفا کرد این روزها بیشتر به یک بنگاه عظیم اقتصادی تبدیل شده است که نه آرام آرام بلکه به سرعت در حال بلعیدن اقتصاد ایران است.

در چندماه گذشته سپاه چند قرارداد عظیم اقتصادی از جمله خرید بیش از 50 درصد سهام مخابرات را از آن خود کرده است، در ادامه همین روند دو روز پیش حمید بهبهانی، وزير راه و ترابری گفت که قرارگاه خاتم الانبياء وابسته به سپاه پاسداران برنده يك مناقصه دو و نيم ميليارد دلارى پروژه ساخت خط ريلى پس کرانه در منطقه آزاد چابهار شده است.

خاتم الانبیا ؛ بازوی اقتصادی سپاه


قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که اکنون به عنوان برنده این قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری معرفی شده است، بیش از 800 شرکت ثبت شده در زیر مجموعه خود دارد. این قرارگاه که تاکنون بیش از 1500 پروژه بزرگ و نیمه بزرگ را در کشور به انجام رسانده است در سال 1369 به دستور آیت الله خامنه ای رهبر تازه جمهوری اسلامی و امضای رئیس جمهور وقت هاشمی رفسنجانی شکل گرفت تا سپاه پاسداران که آن روزها تحت فرماندهی محسن رضایی – که به تازگی تحصیلات مهندسی را رها و رشته اقتصاد را برگزیده بود - سهمی از سازندگی کشور و البته کسب درآمدهای ناشی از آن را در اختیار داشته باشند. از آن زمان بسیاری از پروژه های بزرگ سدسازی،آب رسانی، صدور نفت و گاز، تونل ها، بزرگ راهها و.. به سپاه پاسداران رسید. و این قرارگاه با توسعه خود زیرمجموعه های تخصصی را برای خود تعریف کرد از آن جمله :" قرب نوح"، "موسسه حرا"،"موسسه رهاب"،"موسسه ساحل"،"موسسه عمران"،"موسسه مکين" قرارگاه بازسازي نيروي زميني سپاه و..

از آب و برق به نفت و گاز

با گذشت سالیان تسلط سپاه بر اقتصاد کشور چنان شد که زمانی که دولت اصلاح طلب خاتمی برای تکمیل بخشی از فرودگاه بین المللی امام خمینی با ترکها وارد مذاکره شد به رویارویی مستقیم با دولت پرداختند چنانچه سه فروند هواپیمای نظامی سپاه بر فراز این فرودگاه مانور نظامی انجام داد و از طریق نمایندگان راستگرای راهیافته به مجلس هفتم وزیر راه دولت خاتمی را عزل کردند.

در همان سالها محمود احمدی نژاد در کسوت شهردار تهران قراردادهای کلان شهرسازی را با سپاه منعقد می کرد و نتیجه آنکه به گفته سردار ذوالقدر "در فرآیندی پیچیده" محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشور شد، آن زمان هاشمی رفسنجانی در برابر این تقلب نامه ای به خدا نوشت و معین به قهر و اعتراض سکوت کرد اما مهدی کروبی نامه ای سرگشاده به رهبری نوشت و در آن از نقش سپاه و بسیج در مهندسی آرا بی پرده سخن گفت. پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد قراردادهای بزرگ بدون رعایت تشریفات مناقصه به سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد. به گونه ای که در همان سال ابتدایی دولت نهم علاوه بر حضور پررنگ سپاهیان در رده های وزارتخانه و معاونت وازرت خانه ها بیش از یکصد پروژه نصیب بازوی اقتصادی سپاه شد. قرارداد 2/2 میلیارد دلاری پروژه خط لولة انتقال گاز عسلویه به سیستان و مرز پاکستان،توسعه بخشی از میدان پارس جنوبی به مبلغ 5/2 میلیارد دلار، توسعه اسکله چابهار و چند پروزه عظیم نفتی با ارزش اعتباری بالغ بر 7 میلیارد دلار تنها بخشی از قراردادهای سپاه بود که در حوزه نفت و گاز به دست آورد و در اقع سپاه رسما علاوه بر راهسازی و انتقال آب و برق، قلب ثروت ایران یعنی نفت و گاز را نشانه گرفت.

مخابرات در چنگ سپاه

در اولین روزهای مهر ماه سال جاری بود که بمب خبری اقتصادی منشر شد که حکایت از خرید بیش از 50 درصد مخابرات ایران را می کرد یعنی قراردادی 8 میلیارد دلاری ! پیروز این میدان کنسرسیوم "توسعه اعتماد مبین" بود که از سه شرکت تشکیل شده است. شرکت های سرمایه گذاری "توسعه اعتماد" و "شهریار مهستان" که از شرکت های زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه هستند و شرکت "گسترش الکترونیک مبین ایران" که از شرکت های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است. دو شرکت از مجموع این شرکت ها در سالهای 1385 و 1386 تاسیس شده اند و سابقه چندانی ندارند و شرکت سرمایه گذاری توسعه اعتماد نیز در سال 1383 فعالیت خود را شروع کرده است. جالب آنکه رقیب کنسرسیوم اعتماد مبین، گروه "مهر اقتصاد ایرانیان" بود شرکتی سرمایه گذاری و فعال در بورس که زیر نظر بسیج فعالیت می کند. فروش سهام شرکت مخابرات بزرگترین فروش سهام در تاریخ 41 ساله سهم تهران بود و تنها ظرف نیم ساعت به انجام رسید.

بانکهای سپاه

تنها چند روز پیش از خبر انعقاد قرارداد 8 میلیارد دلاری فروش سهام مخابرات. بهمنی رئیس کل بانک مرکزی جلوی دوربین تلوزیون از تبدیل شدن "موسسه مالی و اعتباری انصار" که یکی از موسسات اقماری اقتصادی زیر نظر سپاه پاسداران است به بانک خبر داد، همچنین "موسسه مالی و اعتباری مهر" که زیر نظر بسیج فعالیت می کند در آستانه تبدیل شدن به دومین بانک سپاه است، یعنی همان راهی که صندق قرض الحسنه قوامین وابسته به نیروی انتظامی در حال طی کردن است. سپاه علاوه بر اینها از طریق بنیاد تعاون سپاه فعالیت های اقتصادی گسترده ای را انجام می دهد.

افشاگری کروبی

آنچه تاکنون گفته شد تنها شامل قراردادها و پروژه های آشکار و رسانه ای شده سپاه پاسداران است. اما در روی دیگر این سکه سپاه پاسداران بزرگترین مافیای پنهان اقتصاد کشور را در دست دارد. زمانی که مهدی کروبی ریاست مجلس اصلاحات را بر عهده داشت او از پشت تریبون ریاست مجلس در اظهاراتی از اسکله های مخفی سخن میان آورد. تا آن زمان تنها یکی دو روزنامه به صورت جسته و گریخته از 60 اسکله مخفی سخن به میان آورده بودند و کروبی برای اولین بار آن را به طور رسمی اعلام کرد. علی قنبری نماینده مجلس ششم هم یک سوم واردات کشور را از طریق این اسکله های مخفی عنوان کرد.

میرحسین موسوی: فعالیت های اقتصادی سپاه خطری برای کشور

میرحسین موسوی یکی از رهبران جنبش سبز چند روز پیش در اولین مصاحبه تفصیلی خود پس از حوادث انتخابات به حضور سپاه در اقتصاد هم اشاره کرد و گفت:"حساسیت شدیدی در فرامین حضرت امام نسبت به مسائل مالی بود. یک زمانی در کشور این بحث آغاز شد که نیروهای مسلح نیاز مالی دارند و باید وارد فعالیت های تجاری شوند. من مخالف بودم و اعتقاد داشتم که این مساله کشور را با مسائل مختلفی روبرو می کند. می گفتند نیروی نظامی می خواهد کار عمرانی بکند. من گفتم نیروی نظامی که در پی آن باشد که که قیمت دلار چند است دیگر به وظایف خود عمل نمی کند و فساد هم ایجاد می کند. بنده اعتقاد قطعی دارم که واگذاری پیمانهای چند میلیارد دلاری به سپاه نه به نفع اقتصاد کشور است و نه به نفع سپاه و نه نفع کلیت نظام. این رویکرد به تنهایی می تواند کشور را در معرض خطر قرار دهد. "

احمدي نژاد: حضور بچه هاي قرارگاه به آدم اطمينان مي دهد

آبان ماه سال 87 رئيس جمهوري در مراسم آغاز عمليات اجرايي طرح انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قم رود، گفت: "براي ساختن کشور نيازمند روحيه جهادي، حزب اللهي و ايماني هستيم. حضور بچه هاي قرارگاه به آدم اطمينان خاطر مي دهد که مي توان کارهاي بزرگي در کشور انجام داد ولي بعضي اظهارنظرهاي نادرست و از روي عدم اطلاع مي کنند و مي گويند حضور قرارگاه در پروژه هاي کشور راه را براي حضور ساير بخش ها تنگ مي کند؛ در صورتي که اين حرف غلط و از روي عدم اطلاع است."

فرهمند علیپور

1 نظرات:

Unknown گفت...

سلام، یارانه‌ها که یاری نمیکنند، بنزین و گاز قیمتش سر به آسمان گذاشته، خارجیها هم که تحریممون کردند، با دنیا در افتادیم بخاطر نیروی هسته‌ای، نون هم که چند برابر شده، مردممون هم که هر روز دارند بخاطر بنزین قلابی سرطان شش میگیرند ، دنیا هم با ما در افتاده ، هر وقت هم که حرف می‌زنیم میگویند این همه بدبختیها در راه و برای اسلام است. اسلامی هم که رشد میکنه هر روز، سنّی است نه مال ما شیعه ها.‌ای امام کجایی که روز قضاوت نزدیک است. خودت رحم کن بر ما.

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator