۱۳۸۸/۰۸/۳۰

سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد


ادامه راه سبز«ارس»: کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه برخورد خشونت آمیز حکومت ایران با تظاهر کنندگان را در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد محکوم کرد. به گزارش بی بی سی فارسی کمیته یاد شده با صدور قطعنامه ای تاکید کرده نقض حقوق بشر در ایران همچنان ادامه دارد و افزایش نیز یافته است.


مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به نقض "جدی" حقوق بشر در ایران "عمیقا ابراز نگرانی" کرده است. این قعطنامه که التزام قانونی ندارد با ۷۴ رای مثبت، ۴۸ رای منفی و ۵۹ رای ممتنع به تصویب رسیده است. سال گذشته نیز قطعنامه مشابهی علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید که از حمایت کمتری برخوردار بود. اما در سال جاری برخی کشورها نظیر عربستان سعودی به صف طرفداران پیوستند.

به گفته برخی تحلیلگران تغییر موضع عربستان سعودی متاثر از حمایت های ایران از گروه های شیعه در یمن است. در قطعنامه یاد شده آمده است حکومت ایران با شیوه هایی نظیر "دستگیری های خودسرانه، حبس و ناپدید کردن،" افراد دگراندیش، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران را مورد "آزار و اذیت و ارعاب" قرار می دهد.

محمد خزاعی نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد به این قطعنامه که توسط کانادا تنظیم شده اعتراض کرده است. وی اتاوا را متهم به داشتن "مقاصد پلید" و اهداف سیاسی کوته بینانه کرده است. بدنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیرا ایران صدها فعال سیاسی و روزنامه نگار سرشناس دستگیر و متهم به تلاش برای براندازی "نرم" شدند. بسیاری از آنها همچنان در زندان هستند.

گروه های طرفدار حقوق بشر حکومت را متهم به شکنجه و تجاوز جنسی به زندانیان کرده اند.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator