۱۳۸۸/۰۸/۲۷

ایران در فهرست فاسدترین کشورهای دنیا

ایران در فهرست فاسدترین کشورهای دنیا!

ادامه راه سبز«ارس»: براساس گزارش امسال «سازمان بین‌المللی شفاف‌سازی»، نمره جمهوری اسلامی ایران ازنظر «شاخص ارزیابی فساد دولتی» ۱.۸ اعلام شد.

این سازمان که به عنوان سازمان «ائتلاف جهانی علیه فساد» مطرح است و رتبه کشورهای جهان را در شاخص مفاسد مالی و اقتصادی مطرح می‌کند، این گزارش را براساس یک پژوهش آماری سال ۲۰۰۹ درمیان ۱۸۰ کشور جهان اعلام کرده است.

سازمان بین‌المللی شفاف‌سازی، نمره فساد مالی دولتی را در كشورها از یک تا ده مشخص می كند كه نمره ۱۰ نشان‌دهنده كم‌ترین فساد و نمره سه و پایین‌تر از آن نشان‌دهنده بیشترین فساد است.

براساس گزارش این سازمان، نمره ایران ۱.۸ گزارش شده است که نشان‌دهنده بیشترین میزان فساد در بخش‌های دولتی کشور است.

دراین گزارش سه مورد مطالعه پژوهشی برای تعیین شاخص ارزیابی فساد دولتی ایران انجام شده است.

براساس این گزارش «محدوده اطمینان» برای اعلام شاخص ارزیابی فساد بخش دولتی ایران ۱.۷ تا ۱.۹ عنوان شده است.

تقلب، دروغ‌گویی، تحریف حقایق، جعل، کم‌کاری، فریب کاری، پرونده‌سازی، رشوه، بدرفتاری و الگوهای نادرست مدیریتی به عنوان نمونه‌های فساد دولتی مطرح هستند.

گزارش امسال سازمان بین‌المللی شفاف‌سازی چندماه پس از انتخابات جنجالی اخیر ایران اعلام شده است که معترضان از تقلب گسترده و «مهندسی آرا» در آن سخن گفتند.

تعاریف

طبق تعاریف این سازمان، شاخص ارزیابی فساد دولتی رتبه و نمره کشور موردنظر را نشان می‌دهد. تعداد پژوهش‌های انجام شده در تعیین این نمره و «محدوده‌ اطمینان» این نمره‌ بندی هم برای کشورها درنظر گرفته شده است.

محدوده‌ اطمینان نشان‌دهنده میزان اطمینان نسبت به شاخص ارزیابی فساد دولتی است و به خواننده اعلام می‌‌کند که با درنظر گرفتن «ضریب خطا» می‌توان ۹۰ درصد اطمینان داشت که نمره واقعی هر کشور در این محدوده قرار دارد.

رتبه‌ها نشان می‌دهد که یک کشور با سایر کشورها براساس شاخص ارزیابی فساد دولتی، مقایسه شده است.

براساس گزارش امسال سازمان شفاف‌سازی بین‌المللی، رتبه ایران ۱۶۸ اعلام شده است.

براساس این گزارش، زلاند نو، دانمارک، سنگاپور، سوئد، سوئیس، فنلاند، هلند، استرالیا، کانادا، ایسلند، نروژ، هنگ کنگ، لوگزامبورگ، آلمان و ایرلند نمره‌های هشت تا ۹.۴ دارند که از فساد پایین دولتی در این کشورها حکایت دارد.

عراق، چاد، افغانستان، میانمار، سودان، سومالی، ازبکستان و ترکمنستان هم نمره‌ای پایین‌تر از دو دارند که نشان‌دهنده فساد دولتی گسترده در این کشورها است.

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۸ سازمان بین‌المللی شفاف‌سازی، ایران در شاخص ارزیابی فساد دولتی رتبه ۱۴۱ و نمره ۲.۳ را كسب كرد.

با مقایسه گزارش سال ۲۰۰۸ و امسال سازمان شفاف‌سازی بین‌المللی، میزان تقریبی فساد دولتی در ایران به بیشترین حد تعیین شده نزدیک می‌شود.

1 نظرات:

GHOST گفت...

کلام آخر!!!
با توجه به مطالب آخرم و نظرات عزیزان پیرامون آن توضیحات بیشتری را درمورد این مبحث لازم نمی دانم و امروز بحث را با کلامی کوتاه در ادامه ی مباحث قبلی می بندم.

این موضوع را اشاره کنم که پس از این مطلب دوباره به نقدهای روتین گذشته خواهم پرداخت چون قصدم از بیان این حقایق نه ایجاد شبهه در شما بلکه شناساندن حقیقت واقعی بود که اگر حتی در یک مورد هم موفق بوده باشم برایم کافی است.

خط خطی من در ۲۶ آبان ( آخرین کلامم در باب دین و آفات آن در جامعه )

GHOST

سبز باشی و پایدار

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator