۱۳۸۸/۰۸/۲۴

بزرگترين مصادره در تاريخ روابط ايران و آمريکا

بزرگترين مصادره در تاريخ روابط ايران و آمريکا



دادستان فدرال آمريکا اعلام کرد كه درخواست مصادره تمامي اموال "بنياد علوي" در اين کشور را به دادگاه ارايه داده است. در حالي که رسانه هاي آمريکايي مصادره اموال بنياد علوي را "بزرگترين مصادره در تاريخ ضدتروريسم امريکا" مي خوانند، سايت تابناک وابسته به محسن رضايي فرمانده اسبق سپاه پاسداران، نيز آن را "شديدترين اقدام حقوقي دولت آمريکا در طول سي سال اخير عليه جمهوري اسلامي" دانست.

بنياد علوي از شرکت هاي اقماري بنياد مستضعفان است که تحت نظر رهبر جمهوري اسلامي قرار دارد. دادستان فدرال آمريکا مدعي است که اين موسسه از طرف رژيم جمهوري اسلامي به طور مخفيانه کنترل مي شود و در عمليات پول شويي و ارسال غيرقانوني پول به ايران نقش داشته است. اين موسسه همچنين متهم به همکاري با بانک ملي ايران است. واشنگتن و اتحاديه‌ اروپا بانک ملي ايران را به کمک در برنامه‌ هسته ‌اي و موشکي ايران و ارسال پول به سپاه پاسداران و نيروهاي نظامي قدس متهم کرده اند. سپاه پاسداران در آمريکا يک نهاد تروريستي قلمداد مي‌شود. شوراي امنيت سازمان ملل در سومين قطعنامه خود عليه ايران از کشورهاي جهان خواسته بود که براي اجتناب از حمايت فعاليت ‌هاي هسته ‌اي و تروريستي در صورت لزوم جابه‌جايي‌ هاي مشکوک مالي در بانک‌هاي ايراني، به‌خصوص بانک ملي و بانک صادرات، را پيگيري کنند.

بنياد علوي در آمريکا که پيش از انقلاب ايران، بنياد پهلوي خوانده مي شد، در سال ???? و به فرمان محمدرضا شاه با استفاده از سرمايه "سازمان املاک و مستغلات پهلوي" تاسيس شد و متولي پرداخت کمک هزينه تحصيلي به هزاران دانشجوي ايراني در امريکا بود. پس از انقلاب و در زمان دولت مهدي بازرگان سازمان املاک و مستغلات پهلوي مصادره شد و نام آن نيز به "بنياد علوي" تغيير يافت. پس از مدتي بخشهاي مختلف بنياد علوي مانند کارخانه ها و هتلها به بنياد مستضعفان منتقل شد ولي املاک همچنان در اختيار بنياد علوي باقي ماند تا آن که در بهمن ????، بالاخره کليه اموال و املاک بنياد علوي به مالکيت "بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي" درآمد. بنياد علوي در سه دهه‌ گذشته پيوسته از سوي مخالفان جمهوري اسلامي ايران به رصد فعاليت‌هاي اپوزيسيون در آمريکا و کمک به هواداران رژيم متهم بود و به عنوان "لانه جاسوسي ايران در آمريکا" شناخته مي‌شد.

بنياد علوي اموال و دارايي هاي متعددي در ايالت هاي نيويورک، مريلند، ويرجينيا، تگزاس و کاليفرنيا دارد. چشمگيرترين ملک متعلق به اين بنياد، آسمانخراش ?? طبقه در خيابان پنجم شهر نيويورک است که يکي از چهار خيابان گرانقيمت دنيا به شمار مي رود. آسمانخراش مذکور در سال ???? ارزشي بيش از ??? ميليون دلار داشته و شامل شرکت هاي تجاري، بانک ها، هتل و فروشگاه هاي برندهاي مشهور بين المللي است. فرشيد جاهدي، رييس بنياد علوي در آذرماه سال گذشته به اتهام نابودي اسنادي که نشان دهنده تعلق بخشي از اين آسمانخراش به بانک ملي ايران بود، بازداشت شد. او اين اسناد را در يک سطل زباله‌ انداخت اما ماموران اف بي آي بلافاصله اين مدارک را از سطل زباله خارج کردند.

علاوه بر آسمانخراش خيابان پنجم نيويورک، دادستان فدرال درخواست مصادره چهار مسجد متعلق به بنياد علوي در ايالات مختلف آمريکا را نيز ارايه داده است. اين مساله نگراني جامعه مسلمانان آمريکا را برانگيخته است. سايت تابناک نيز در خبر خود مدعي توقيف اين مساجد شده و نوشته بود: در اين اقدام بي سابقه، مساجدي که بر اساس قانون اساسي آمريکا فعاليت آنها در جهت آزادي مذاهب قطعي است مورد توقيف قرار گرفته اند. دادستاني نيويورک اخيرا در مصاحبه اي سعي کرد اين نگراني ها را کاهش دهد و گفت: دولت آمريکا عليه تخلفات صاحبان مساجد اقدام مي‌کند و کاري به مساجد به عنوان مکانهايي که در آن آداب مذهبي برگزار مي‌شود ندارد.

مرتضي نيک پندار

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator