۱۳۸۸/۰۹/۰۴

جزئیات بیشتر در مورد قتل فرزند و عروس شهید هاشمی

قتل هولناک فرزند چه‌گوارای ایرانی

آن چه قتل فجیع سیدمرتضی هاشمی را برجسته تر می کند این است که او فرزند شهید سیدمجتبی هاشمی است که نخستین فرمانده کمیته انقلاب مرکزی تهران و همچنین یکی از فرماندهان جنگ های نامنظم و یا چریکی در سال های اولیه انقلاب بوده است. به دلیل چهره خاص و محاسن بلند و علاقه سیدمجتبی هاشمی به کار چریکی برخی او را با نام چه گوارای ایران یاد می کردند.

شهید سید مجتبی هاشمی یکی از اعضای گروه فداییان اسلام بود که پس از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ به راه اندازی کمیته های انقلاب پرداخت. وی با آغاز آشوب های داخلی کردستان در سال ۱۳۵۸ به آن منطقه رفت و گروه ضربتی با نام "فداییان اسلام" را تشکیل داد و به مقابله با گروه های کرد موسوم به ضد انقلاب پرداخت. پس از حمله عراق به ایران، شهید هاشمی گروه خود را به آبادان منتقل کرد و در مقاومت ۳۲ روزه این شهر در برابر ارتش عراق نقش بسزایی ایفا کرد. گفتنی است که پس از مدتی به دلیل اختلافاتی که سیدمجتبی هاشمی با اعضای وقت سپاه پاسداران داشت، او اجازه حضور در جبهه را پیدا نکرد. چهره های شاخص وقت سپاه پاسداران سیدمجتبی هاشمی را متهم به حمایت از بنی صدر می کردند. پس از آن که چندین بار تلاش های سازمان مجاهدین خلق برای ترور سید مجتبی هاشمی با شکست مواجه شد در نهایت در روز ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۶۴ و در حالی که در مغازه اش در حوالی خیابان خیام مشغول به کار بود ترور شد.

درباره سید مرتضی هاشمی فرزند مقتول این شهید اطلاعات اندکی در دست است. گفته می شود که او کارمند حراست تربیت بدنی بوده است و همچنین مدیریت موسسه فرهنگی شهید هاشمی را به عهده داشته است. برادر بزرگ تر او سید روح الله هاشمی - که در ابتدا نیز به اشتباه نام او به عنوان قربانی قتل اخیر متتشر شده بود - برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال جاری طی چندین مصاحبه به انتقاد از بی توجهی مسئولان سپاه و دولت نسبت به بزرگداشت پدرش پرداخت اما در عین حال ذکر کرد که از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در انتخابات حمایت خواهد کرد. با این حال اطلاعی از گرایشات سیاسی سید مرتضی هاشمی در دست نیست.

یک روز پس از قتل سیدمرتضی هاشمی و همسرش، فخرالدين جعفرزاده سرپرست دادسراي امور جنايي تهران از دستگیری یک مظنون به قتل خبر داده است. به گفته جعفرزاده: مظنون دستگير شده با مقتول مراودات كاري داشته است و همين امر باعث شده تا اين فرضيه كه مظنون با انگيزه تسويه حساب دست به ارتكاب قتل بزند افزايش پيدا كند. با این حال او افزوده که در صورتي كه مشخص شود مظنون در زمان وقوع قتل در محل قتل نبوده است از وي رفع اتهام خواهد شد. هنرمند بازپرس شعبه چهارم دادسراي امور جنايي تهران نیز اعلام کرده که به نظر مي‌رسد قتل با انگيزه انتقام‌گيري و يا مرتبط با مبادلات اقتصادي باشد.

گفتنی است که خانواده هاشمی به صورت سنتی به فعالیت در بازار مشغول بوده اند. پدربزرگ آنان آیت‌الله سیدمحمد هاشمی قندی بودند که از تاجران بزرگ قند تهران به شمار می آمد. شهید سید مجتبی هاشمی نیز در کنار فعالیت های چریکی اش همچنان ارتباط خود را با بازار حفظ کرد و حتی توانست مبالغ چشمگیری را از بازاریان تهران جهت کمک به جنگ های چریکی خود جمع آوری کند. او در آخر نیز در حالی که در مغازه خود با نام تعاونی وحدت اسلامی مشغول به کار بود ترور شد.

جزئیات بیشتر در مورد قتل فرزند و عروس شهید هاشمی

مأموران کلانتری 140 باغ فیض از قتل زوج جوانی باخبر شدند که در طبقه سوم ساختمان چهار طبقه شماره هشت واقع در خیابان گل‌ها- بلوار آیت‌الله کاشانی- از پا درآمده بودند.

به گزارش ایران، مأموران پس از حضور در محل جنایت، با اجساد سربریده مرتضی- 30 ساله- و همسرش آتنا- 26 ساله- روبه‌رو شدند. دقایقی بعد هم قاضی هنرمند- بازپرس کشیک ویژه قتل- همراه تیم ویژه جنایی در محل جنایت حاضر شده و به تحقیق در این باره پرداختند.

در ادامه بررسی‌ها مشخص شد زوج جوان به تازگی ازدواج کرده و حدود 2 ماه قبل به خانه جدید نقل مکان کرده بودند.

خانواده آتنا نیز به بازپرس هنرمند گفتند: مرتضی کارمند حراست سازمان تربیت بدنی بود و با همسرش چند روز قبل از سفر مشهد برگشته بودند که آخرین بار پنجشنبه- 28 آبان- با آنها صحبت کردیم اما پس از آن به‌رغم تلفن‌های مکرر و مراجعه حضوری به خانه، پاسخی نشنیدیم تا این که به ناچار کلیدساز آورده و در خانه را باز کردیم که با صحنه وحشتناک جنایت روبه‌رو شدیم.

همسایه‌ها نیز به تیم جنایی گفتند: حدود ساعت 30/11 شب پنجشنبه صدای درگیری و دعوای شدید از خانه زوج جوان شنیدند اما به تصور این که احتمالاً دعوای خانوادگی رخ داده، ماجرا را پیگیری نکردند.

بنابر این فرضیه قتل در نیمه شب پنجشنبه قوت گرفت. از آنجا که زن و شوهر جوان با کارد به قتل رسیده بودند، بازرسی دقیق خانه برای یافتن کارد انجام شد اما هیچ اثری به دست نیامد.

به گفته بازپرس هنرمند، وضعیت خانه قربانیان نشان می‌داد عامل یا عاملان جنایت با انگیزه سرقت به آنجا نرفته و هیچ نوع به‌هم ریختگی وسایل خانه نیز مشاهده نشده است.

بنابر این، فرضیه‌های مختلفی از جمله قتل با انگیزه‌های خاص، مشکلات کاری یا انتقامجویی تحت بررسی است. در حال حاضر نیز یکی از آشنایان قربانیان در بازداشت است و تحقیق از او ادامه دارد.

به گفته بازپرس جنایی تهران، در نخستین تجسس‌ها تصور بر آن بود خودروی زانتیای مقتول از سوی قاتل یا قاتلان سرقت شده است تا این که مشخص شد خودرو نزد برادر مقتول به نام روح‌الله- مدیر مؤسسه شهید هاشمی- بوده است؛ بنابر این چنین فرضیه‌ای منتفی شد.

وی گفت: تا این لحظه فرضیه سرقت به عنوان انگیزه قتل، جایگاهی در این پرونده ندارد. سرپرست دادسرای جنایی تهران نیز در این باره به خبرگزاری فارس گفت: هم اکنون یک نفر مظنون در این پرونده بازداشت شده و تحقیقات برای روشن شدن زوایای پنهان این پرونده در حال انجام است.

گفت‌وگو با همسایه
یکی از ساکنان طبقه چهارم ساختمان محل زندگی قربانیان در تشریح ماجرا به خبرنگار ما گفت: حدود ساعت 12 شب صدای درگیری و دعوای شدید از خانه همسایه شنیدم. وقتی به طبقه پائین آمدم، بقیه همسایه‌ها را هم دیدم که با شنیدن صدای درگیری، خود را به پشت در آپارتمان رسانده بودند اما هرچه در زدیم و آتنا را صدا کردیم، کسی در را باز نکرد.

لحظاتی بعد هم ناگهان صدای تلویزیون به یکباره زیاد شد. آن قدر زیاد که صدای افراد حاضر در خانه بسختی شنیده می‌شد. اما آنچه مسلم بود، صدای یک مرد می‌آمد اما مطمئن نیستم صدای شوهر آتنا بود یا فرد دیگری.

دقایقی بعد هم به تصور این که نمی‌خواهند کسی در ماجرای خانوادگی‌شان دخالت کند، به خانه‌هایمان برگشتیم اما تا حدود ساعت 2 نیمه شب همچنان سر و صدا می‌آمد اما بعد از آن دیگر متوجه نشدیم چه اتفاقی افتاد.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator