۱۳۸۸/۰۸/۲۸

مقدمه‌چينی احمدی‌مقدم برای سرپوش گذاشتن بر پرونده مرگ شاهد جنايات كهريزك

مقدمه‌چينی احمدی‌مقدم برای سرپوش گذاشتن بر پرونده مرگ شاهد جنايات كهريزك:
تلاش متهمان پرونده مرگ دکتر پوراندرجانی، برای زمینه‌چینی سناريوی خودكشی

علی‌رغم وجود شواهد و قراین مستند بسیاری که به قتل مهم‌ترین شاهد جنایات كهریزك‌ اشاره می‌کند، متهمان اصلی شكنجه‌گاه كهریزك سعی در مختومه‌كردن پرونده مرگ دکتر رامین پوراندرجانی دارند. پرونده‌ای كه گفته می‌شود با عدم قرائت گزارش كمیته ویژه حقیقت‌یاب مجلس در صحن علنی و عدم برگزاری دادگاه متهمان كهریزك ارتباط مستقیم دارد. اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی‌انتظامی كه بازداشتگاه كهریزك زیر نظر این نیرو اداره می‌شده است، ضمن تایید بازداشت و تهدید دكتر رامین پوراندرجانی مدعی شده است که وصیت‌نامه این شاهد جنایات كهریزك را در اختیار دارد و محتویات آن احتمال خودكشی وی را تایید می‌كند. وصیت نامه‌ای كه تاكنون هیچ اظهار نظری در مورد آن نشده بود و خانواده دکتر پوراندرجانی صحت آن را کاملا رد كرده‌اند. این ادعای سراسیمه احمدی‌مقدم كه خود وی یكی از متهمان اصلی و در واقع مسئول مستقیم جنایات كهریزك است‌، در حالی عنوان می‌شود كه مسئولان بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ (‌محل خدمت سربازی دكتر پوراندرجانی) پیش از این علت مرگ وی را ایست قلبی در هنگام خواب اعلام كرده بودند؛ حال چگونه است که ناگهان وصیت‌نامه‌ای آن‌هم در تایید ادعای متهمان صاحب‌منصب این پرونده پیدا شده‌است؟

پس از تدفین رامین پوراندرجانی در پنجشنبه 21 آبان ماه، نیروهای امنیتی در شهر تبریز شایعه كردند كه شهید پوراندرجانی خودكشی كرده است، شایعه‌ای كه باعث شد برخی پایگاه‌‌‌های خبری علت مرگ وی را خودكشی احتمالی ذكر كنند. روز بعد از انتشار این خبر جزئیات بیشتری از مرگ پزشک وظیفه کهریزک مشخص شد که در پی آن این پایگاه‌ها نیز احتمال خودكشی وی را رد كردند و اطلاعات تكمیلی در این مورد را منتشر نمودند. اما احمدی‌مقدم بدون پاسخگویی در مورد گزارش دروغین ناجا به كمیته ویژه مجلس مبنی بر فوت شهید محسن روح‌الامینی به علت ابتلا به مننژیت‌، كه بعدا توسط دكتر پوراندرجانی و در دیدار وی با اعضای كمیته ویژه و برخی اعضای كمیسیون امنیت ملی تكذیب شده بود‌، در مصاحبه‌ای به خبرنگاران گفت: "فکر می‌کنم دلیل خودکشی، انگیزه شخصی یا از دست دادن روحیه بوده و این‌که مرگ، مشکوک عنوان می‌شود، درست نیست." ‌

این در حالی است که خانواده و دوستان نزدیك رامین پوراندرجانی ضمن تكذیب خبر خودكشی وی، در گفتگو با رسانه‌ها‌ مختلف‌ اظهار داشته‌اند كه چند ساعت قبل از مرگ او در آسایشگاه بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ، با وی به صورت تلفنی گفتگو كرده‌اند و روحیه رامین پوراندرجانی بسیار خوبی بوده و هیچ صحبتی كه نشان‌دهنده ناراحتی و یا روحیه ضعیف وی و یا حتی اشاره‌ای به وجود وصیت‌نامه از طرف وی صورت نگرفته است.

دكتر رامین پوراندرجانی سه شنبه شب هفته گذشته به صورت سوال برانگیزی در بهداری نیروی انتظامی از دنیا می‌رود و روز بعد به خانواده وی اعلام شفاهی می‌شود كه رامین هنگام خواب دچار ایست ناگهانی قلبی شده و فوت كرده است، ولی گزارش كتبی فوت به آنها داده نمی‌شود. به گفته دوستان پزشك این مرحوم، بسیاری از اعضای جامعه پزشكی و دكتر پزشكیان، وزیر سابق بهداشت و نماینده فعلی تبریز در مجلس، سكته قلبی در خواب با توجه به سن كم و عدم مصرف دخانیات و وضعیت فیزیكی و روحی مناسب دكتر پوراندرجانی منطقی و قابل پذیرش نیست.

در روزهای گذشته و پس از انتشار خبر مرگ مشكوك مهم‌ترین شاهد جنایات كهریزك‌، سایت جهان‌نیوز‌، متعلق به علیرضا زاكانی نماینده افراطی حامی دولت كه خود وی به همراه سروری و حسین فدایی از موسسان بازداشتگاه كهریزك و از متهمین اصلی جنایات صورت گرفته بعد از انتخابات هستند، با انتشار خبری دروغ مبنی بر احتمال صدور پنج سال حبس برای دكتر پوراندرجانی به خاطر قصور در وظیفه پزشكی، سعی نموده بود با فرافکنی سناریوی خودكشی را باور پذیر کند.

ادعای احتمال صدور پنج سال حبس برای دكتر پوراندرجانی به خاطر قصور پزشكی در مورد محسن روح‌الامینی در حالی از سوی زاكانی و احمدی‌مقدم مطرح می‌شود كه پزشكی قانونی، علت مرگ شهید روح‌لامینی را اصابت جسم سخت به سر وی اعلام كرده بود و سردار علایی از فرماندهان قدیمی سپاه در جنگ كه از دوستان نزدیك پدر شهید روح‌الامینی است، نیز به نقل از دكتر روح‌الامینی پدر شهید محسن، شكستگی سر و فك را علت مرگ وی عنوان كرده بود.

بنا به اظهارات منابع آگاه به نقل از دوستان نزدیك دکتر رامین پوراندرجانی، وی یك بار هنگام حضور سردار رادان در کهریزک، تلاش می‌كند تا وضعیت غیر انسانی بازداشتگاه و شكنجه‌های صورت گرفته را به وی متذكر شود که با برخورد شدید رادان مواجه می‌شود. پیش از این نیز موج سبز آزادی به نقل از آزادشدگان شكنجه‌گاه كهریزك از حضور مرتب شخص رادان در این بازداشتگاه و تایید بدرفتاری‌های صورت گرفته با بازداشت‌شدگان توسط شخص وی خبر داده بود.

هنگامی که خبر نگهداری شهید محسن روح‌الامینی در کهریزک افشا شد، دکتر پوراندرجانی توسط حفاظت اطلاعات ناجا به اتهام افشای این خبر تحت فشار قرار گرفت و از وی خواسته شد تا مرگ شهید روح‌الامینی را به علت ابتلا به مننژیت مورد تایید قرار دهد. اما بنا به اظهارات منابع آگاه رامین پوراندرجانی حاضر به پذیرش این مسئله نشد و در حضور نمایندگان مجلس، جنایات و شكنجه‌های صورت گرفته در كهریزك را بازگو می‌کند و اشاره می‌کند كه محسن روح‌الامینی به دلیل بدرفتاری‌های صورت گرفته كشته شده است و نه بر اثر ابتلا به بیماری مننژیت، كه این استقلال شخصیت و صداقت وی به نظر می‌رسد در نهایت منجر به كشته شدن خود او نیز شده است.

به گفته دوستان نزدیك مرحوم پوراندرجانی، پس از افشاگری پزشک‌ وظیفه کهریزک در جلسه كمیته ویژه حقیقت‌یاب مجلس در خصوص جنایات کهریزک، وی به یکی از مراکز امنیتی متعلق به اطلاعات سپاه احضار و در آنجا به او گفته می‌شود که دو نفر از دفتر رهبری مایلند که با وی صحبت کنند. این دو نفر از دکتر پوراندرجانی می‌خواهند که آنچه در جلسه خصوصی کمیته ویژه مجلس بیان کرده و هر اطلاعات دیگری در مورد کهریزک دارد را بی کم و کاست بیان کند تا عیناً به اطلاع رهبری برسد.

در این گفتگو از کل اظهارات دکتر پورندرجانی فیلمبرداری می‌شود. اما هنوز معلوم نیست بر سر فیلم اظهارات وی چه آمده است و اگر هدف روشن شدن ابعاد ماجرای شهادت محسن روح‌الامینی بوده است، چرا پس از گذشت این مدت زمان طولانی هنوز از شهادت‌های پزشک وظیفه کهریزک استفاده نشده است؟

پیش از این موج سبز آزادی به نقل از منابع آگاه و موثق در مجلس هشتم و خانواده و دوستان مرحوم رامین پوراندرجانی فاش ساخته بود كه نمایندگان مجلس در کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات هنگامی که از رامین پوراندرجانی در مورد نحوه شهادت محسن روح‌الامینی سئوال می‌کنند، با پاسخ‌های تکان‌دهنده وی مواجه می‌شوند. پزشک وظیفه شهید کهریزک در آن دیدار، محل شهادت محسن روح‌الامینی را بازداشتگاه کهریزک و علت شهادت او را بر اثر شکنجه در زندان عنوان می‌کند و می‌گوید:

"محسن را با وضعیت اسف‌باری بعد از شکنجه‌های جسمی شدید دو روز قبل از مرگش نزد من آورده بودند. حال جسمی او بسیار وخیم بود و امکانات پزشکی من هم بسیار محدود، ولی آنچه توانستم برای نجات وی کردم. در همان زمان بود که از سوی مسوولان کهریزک تهدید شدم که در صورت توضیح علت جراحت‌های وارده بر مجروحان کهریزک از ادامه زندگی باز خواهم ماند."

این شهادت مرحوم پوراندرجانی در حضور اعضای کمیته ویژه مجلس در حالی عنوان شده بود که مسئولان نیروی انتظامی به دروغ به کمیته ویژه مجلس گفته بودند که پزشک بازداشتگاه کهریزک، ابتلای روح الامینی به مننژیت را تایید کرده است.

متهمان ردیف اول جنایات شکنجه‌گاه کهریزک:
بر اساس تحقیقات موج سبز آزادی، اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی، احمدرضا رادان جانشین فرمانده این نیرو و مسئول اصلی شكنجه‌گاه كهریزك‌، سعیدمرتضوی دادستان معزول تهران و معاونانش قاضی حداد و قاضی حیدری‌فر كه به دستور این سه نفر بازداشت شدگان حوادث پس از انتتخابات به كهریزك منتقل شده‌اند و همچنین سه نماینده حامی دولت كودتا كه دارای سوابق امنیتی و نظامی هستند؛ علیرضا زاكانی، حسین فدایی و سروری مجرمان و مسئولان اصلی جنایات صورت گرفته در كهریزك هستند.

این افراد در ماه‌های گذشته بارها سعی نمودند كه مسئولیت جنایات كهریزك را به گردن دیگری بیندازند. در این راستا سایت جهان‌نیوز متعلق به زاكانی‌، به طور مشخص مرتضوی را مسئول انتقال بازداشت‌شدگان سیاسی به بازداشتگاه کهریزک، شكنجه‌های صورت گرفته در آن محل و ادامه فعالیت آن معرفی كرد. در مقابل این موضع زاكانی، مرتضوی نیز زاكانی را تهدید به انتشار اطلاعات پنهانی كرد و اتهامات جهان‌نیوز نیز را نپذیرفت.

از بازداشتگاه غیر قانونی كهریزك كه زیر نظر نیروی انتظامی اداره می‌شده است، اسناد و شواهد و گزارش‌های متعددی مبنی بر قتل، شكنجه و تجاوز زندانیان منتشر شده است. پس از انتشار خبر مرگ چند تن از بازداشت شدگان كهریزك زیر شكنجه در سایت‌ها و رسانه‌های منتقد دولت كودتا، رهبری دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر نمود و وعده داد كه با متخلفان برخورد شدید خواهد شد. وعده‌ای كه نه تنها هرگز محقق نشد، بلكه پیگیری‌های صورت گرفته در این مورد، به مرگ مهم‌ترین شاهد این شكنجه‌گاه نیز منجر شده است.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator