۱۳۸۸/۰۷/۳۰

حسین شریعتمداری: رد طرح آشتی ملی به نیابت از رهبری

حسین شریعتمداری زبان گویای آیت الله خامنه ای؛
رد طرح آشتی ملی به نیابت از رهبری.

ادامه راه سبز«ارس»: حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، طرح برخی از چهره های معتدل جناح راست را که به دنبال راه برون رفتی از وضعیت کنونی می گشتند، رد کرد. این چهره ها طرحی را پیشنهاد کرده بودند که از آن با عناوین "شوراي برون رفت از شرايط كنوني"، "شوراي حكميت"، "شورای حل اختلاف" و یا "طرح وحدت ملی" و "طرح آشتی ملی" یاد می شد. شریعتمداری چهره های شاخص جناح راست را متهم کرده است که ناخواسته "قصد ادامه کودتای مخملی نافرجام" را دارند. شریعتمداری در لفافه از این افراد پرسیده است که شما چه کاره هستید که چنین طرحی را ارائه می کنید و به صراحت اعلام کرده که نه تنها امکان هیچ گونه سازشی در قبال چهره های شاخص جنبش سبز - یعنی موسوی، کروبی و خاتمی - وجود ندارد، بلکه آنان باید در دستگاه قضایی محاکمه و مجازات شوند.


اشاره شریعتمداری به سه چهره شاخصی بر می گردد که در طول دو ماه گذشته پیشنهاداتی را برای برون رفت از وضعیت کنونی و با هدف نوعی مصالحه عنوان کرده بودند. اولین نفر آیت الله مهدوی کنی، دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران بود که پیشنهاد میانجیگیری را مطرح کرد. آخرین فرد نیز حبیب الله عسگراولادی، چهره شاخص جناح راست سنتی و دبیرکل سابق حزب موتلفه اسلامی بود. عسگراولادی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست، فاش کرد که "به همراه تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه ای با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی" به طرحی برای برون رفت از وضعیت فعلی رسیده اند. هاشمی رفسنجانی پیشتر و در اجلاس خبرگان نیز از تدوین چنین طرحی خبر داده بود. عسگراولادی اما مهمترین نکته طرح را به صورت تلویحی فاش کرد و آن این است که آیت الله خامنه ای پای پیش بگذارد و به نوعی از سران اصلاح طلب دلجویی کند: "ما می‌خواهیم این افراد تنها با نظام و ولایت آشتی کنند و نه اینکه گروه های مخالف چهره یکدیگر را ببوسند... به این نتیجه رسیدیم تنها در این باره یک نفر می‌تواند صحبت کند و آن نیز مقام معظم رهبری است."

رهبر جمهوری اسلامی ایران، نه تنها این طرح را قاطعانه رد کرده، بلکه پیشنهادکنندگان آن را نیز به آرامی نواخته است و از آنان خواسته که از دخالت در این موضوع بپرهیزند. وظیفه اعلام رد این پیشنهاد بر عهده حسین شریعتمداری گذاشته شده است که نماينده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان است. حسین شریعتمداری در پاسخ به پیشنهادکنندگان طرح شوراي برون رفت از شرايط كنوني، آنان را به "ادامه کودتای مخملی نافرجام" متهم کرده و مدعی شده که افرادی نظیر آیت الله مهدوی کنی و حبیب الله عسگراولادی "همان ساز بد صدای سران جنبش سبز را با نواي به ظاهر خوشايند ديگري مي نوازند!" شریعتمداری در یادداشت شدیداللحنی که منتشر کرده، افزوده: "چرا نبايد صدور حكم دراين باره به مرجع قانوني آن يعني دستگاه قضايي سپرده شود؟! اگر سران فتنه و ديگر عوامل وابسته به آنها گناهكار نيستند، كه دستگاه قضايي كشور حكم بر برائت آنان صادر مي كند و اگر گناهكارند - كه هستند و جنايات فراواني مرتكب شده اند - باز هم مجازات مجرمان وظيفه دستگاه قضايي است نه فلان شورا."

مدیرمسئول روزنامه کیهان، زبان گویای رهبر جمهوری اسلامی و سخنگوی اوست. او تنها کسی است که بدون ترس، عالی ترین مقامات نظام جمهوری اسلامی و حتی مقربان بیت رهبری را نیز به موقع انجام کار خطا،به زعم خودش، سرزنش کرده است. این اتفاق حتی در مورد شخص احمدی نژاد نیز افتاده و او نیز مصون از توبیخ شریعتمداری نبوده است. هنگامی که احمدی نژاد، عوضعلی کردان را به عنوان وزیر پیشنهادی کشور به مجلس معرفی کرد، در دفاع از او مدعی شد که رهبر جمهوری اسلامی با انتخاب کردان موافق بوده است: "ویژگی‌ها و سوابق را برای ایشان گفتم. ایشان نیز موافقت کردند و فرمودند بروید برای رأی آوری آنها تلاش کنید."
حسین شریعتمداری بلافاصله در صدد تکذیب نقل قول احمدی نژاد از آیت الله خامنه ای برآمد و آن را "مخدوش و غیرواقعی" اعلام نمود. او اعلام کرد که "اطلاع دقیق و موثق" از اظهارنظر رهبر جمهوری اسلامی دارد و سپس همانند فردی که آنچنان به رهبر نزدیک است که معنی و تفسیر درست لغات و عبارات مورد استفاده او را می داند، افزود:"معمولا حضرت آقا در اینگونه موارد، سه نوع نظر می‌دهند."موافقت"،"مخالفت" و یا "مخالفتی ندارم". و بدیهی است که این سه نوع نظر کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و هر یک مفهوم خاص و جداگانه ای دارند."


یک روزنامه نگار برجسته ایرانی درباره نقش شریعتمداری به عنوان سخنگوی رهبر جمهوری اسلامی چنین می گوید:"موضوع بسیار ساده است. معمولا چهره های سرشناس که روزنامه ای در اختیار دارند، از توان نویسنده ای حرفه ای نیز جهت ابراز آرا و عقاید خود استفاده می کنند. به عنوان مثال یکی از اتهامات محمد قوچانی، سردبیر روزنامه اعتماد ملی که هم اکنون در زندان به سر می برد این است که بیانیه ها و نامه های مهدی کروبی را انشا کرده است. یا به عنوان مثال مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی همچنان موثق ترین منبع درباره اعلام نظرات هاشمی رفسنجانی است. رهبر جمهوری اسلامی نیز تریبون اختصاصی خودش را دارد و آن روزنامه کیهان است و حسین شریعتمداری نظریاتی که آیت الله خامنه ای به هر دلیل صلاح نمی داند و یا حتی در شان خود نمی داند که به صراحت اعلام کند را منعکس می کند."

شریعتمداری و روزنامه او نه تنها جسارتی مثال زدنی در انتقاد از چهره های قدرتمند و سرشناس نظام دارد که از مصونیتی پولادین نیز در این زمینه برخوردار است. یکشنبه ۱۹ مهرماه پس از گذشت بیش از ۱۰ سال او در دادگاهی حاضر شد تا به شکایات متعددی که صالح نیکبخت، یکی از وکلای شاکیان، تعداد آنها را بیش از ۴۰ مورد می دانست، پاسخ دهد. نکته جالب این بود که به گفته آقای نیکبخت "حتی به شکایت دادستان کل کشور از شریعتمداری که ۹ سال پیش طرح شده نیز تا کنون رسیدگی نشده بود." اصلاح طلبان تاکنون بارها و بارها درباره پشتوانه گرم و استوار حسین شریعتمداری برای ایراد اتهامات و حمله به گروه ها و اشخاص مختلف سخن گفته اند. اما اذعان به قدرت شریعتمداری تنها مختص آنان نیست. عوضعلی کردان در نامه ای خطاب به شریعتمداری از او با عنوان "فردي كه از همه امور مطلع است" و "اين اجازه را همواره براي خود قائل است تا دیگران را به هر اتهامی منتسب کند" نام می برد.

شریعتمداری ابایی از این که نزدیکی خود را به رهبر جمهوری اسلامی ایران نشان دهد، ندارد. روزنامه کیهان تنها روزنامه ای است که می تواند حتی به صراحت از مراجع تقلید نیز انتقاد کند و در عین حال موضوعات مورد انتقاد مراجع تقلید را پوشش ندهد. در حالی که مراجع تقلید سنتی همچون آیت الله صافی گلپایگانی و جوادی آملی از سپرده شدن کار اجرایی و وزارت زنان انتقاد کرده اند، چنین موضوعی در روزنامه کیهان بازتابی نداشته است. این در حالی است که عصمت باروتی، همسر حسین شریعتمداری، خود یکی از معاونین زنی بود که در دولت قبلی احمدی نژاد به کار گرفته شد. بدین ترتیب می توان چنین برداشت کرد که رهبر جمهوری اسلامی مخالفتی با تصدی پست های اجرایی توسط زنان ندارد و گرنه شریعتمداری به آن واکنش نشان می داد. حتی سخنگوی شورای نگهبان که اعضای آن منصوب آیت الله خامنه ای هستند نیز پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری اعلام کرد که ممانعتی در ریاست جمهوری زنان نمی بیند.

با واکنش شدیدی که حسین شریعتمداری نسبت به رد تلاش هایی برای آشتی ولایت و سران اصلاحات نشان داده، می توان پیش بینی کرد که آیت الله خامنه ای به دنبال فرصتی مناسب جهت محاکمه این افراد می گردد. شریعتمداری در یادداشت خود تاکید می کند که اگر "درايت برخاسته از نگاه ملكوتي رهبرمعظم انقلاب نبود، سران اصلاحات که او از آنان با عنوان سران فتنه نام می برد، پیروز شده بودند. یک تحلیلگر مسایل ایران در این باره می گوید: رهبر جمهوری اسلامی ممکن است کتاب ماکیاولی را نخوانده باشد، اما دقیقا بر اساس توصیه او عمل می کند: "در میانه جنگ، عطوفت نسبت به دشمن تنها موجب باختن می شود."

مرتضی نیک پندار

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator