۱۳۸۸/۰۷/۲۱

از رنج نامه به امام زمان تا ترسیم خط قرمز قانون اساسی

از رنج نامه به امام زمان تا ترسیم خط قرمز قانون اساسی

ادامه راه سبز«ارس»: حضور نظامیان در عرصه سیاست برای ایرانیان امر تازه ای نیست. از همان روزی که سرداران سپاه و بسیج برای حمایت از ارزش ها پادگان های خود را ترک کردند و در حالی که هنوز سلاح هایشان را در دست داشتند به حمایت از کاندیداهای مورد نظر خود پرداختند، فاتحه انتخابات و دمکراسی خوانده شد. اما کسی گمان نمی کرد که روزی فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح این چنین بی پرده از دخالت در سیاست بگوید و برای حضور خود و سایر برادران استدلال کند و برای فعالان سیاسی خط و نشان بکشد.


سرلشگر فيروزآبادي در سخنانی به ماموريت نيروهاي مسلح پرداخته و می گوید: "ماموريت نيروهاي مسلح، حفظ نظام، دفاع از مرزها، دفاع از تماميت ارضي و استقلال كشوراست. در ماموريت نيروي انتظامي و سپاه، دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي هم داريم. دفاع از انقلاب و دستاوردهاي انقلاب، در متن قانون اساسي آمده است؛ بنابراين مي‌بينيد نيروهاي مسلح ماموريتش اين‌هاست، هر وقت نظام به خطر بيافتد، تماميت ارضي و انقلاب تهديد بشود و دستاوردهاي انقلاب به خطر بيافتد نيروهاي مسلح بايد دفاع كنند."

رييس ستادکل نيروهاي مسلح اخیرا در مراسم معارفه فرماندهان جدید سپاه و بسیج گفته است: "امريكا، اسرائيل، انگليس و فرانسه كه از جريانات اغتشاشگر حمايت مي‌كنند، هدف‌شان براندازي نظام است و خود اغتشاشگران كه پنهان نكردند بالاخره روز قدس گفتند استقلال، ‌آزادي، جمهوري ايراني؛ حتي‌شعار، وحدت‌بعضي‌ها، شعار براندازي است، به خاطر اين‌که مي‌خواهند با همديگر وحدت کنند، با محوري جز محور ولايت‌فقيه‌و رهبري‌، اين‌براندازي‌است، دارند خودشان‌را مستحكم‌مي‌كنند"

این روزها در حالی که طرفداران احمدی نژاد کمر به نابودی همه یاران امام بسته اند و شماری از انقلابیون در زندانها و نزدیکان امام همه در انزوا هستند و مجالی برای تحقق افکار و اندیشه های امام راحل باقی نمانده است، وي به هدف جنگ نرم می پردازد و می گوید: جنگ نرم هدفش براندازي نظام است. چون براندازي افكار امام، براندازي نظام است. مخالفت با قانون اساسي و ديگر قوانين و حركت هاي ساختارشكنانه در جهت براندازي نظام است. امريكا، اسرائيل، انگليس و فرانسه كه از جريانات اغتشاشگر حمايت مي‌كنند، هدف‌شان براندازي نظام است و خود اغتشاشگران كه پنهان نكردند بالاخره روز قدس گفتند استقلال، ‌آزادي، جمهوري ايراني؛ يعني همين كه كلمه اسلامي را حذف كردند به معناي براندازي نظام."


هر حرکت مخالفی را متوقف می کنیم

در زمانی که تعداد قابل توجهی از رسانه های وابسته به اصلاح طلبان توسط قوه قضاییه تعطیل هستند و تعداد زیادی از روزنامه نگاران در بند هستند، عضو شوراي عالي امنيت ملي اظهار می دارد: "عده‌اي‌آمدند در اين‌روزها، مرتب‌داخل‌روزنامه‌شان‌يك‌مطلب‌از اين‌جنس‌مي‌نويسند؛ بسيجي‌ها در دسته‌بندي‌هاي‌سياسي‌دخالت‌نكنند، نيروهاي‌ مسلح‌خلاف‌وظايف‌قانوني‌عمل‌نكنند و از اين‌دسته‌، منظورشان‌هم‌اين‌است‌كه‌اغتشاشاتي‌كه‌به‌راه‌مي‌افتد يا خطوطي‌كه‌اغتشاشگرها براي‌ادامه‌حركت‌شان‌مي‌دهند، بسيجي‌ها و نيروهاي‌مسلح‌براي‌جلوگيري‌وارد نشوند. مثل‌دوره‌بعد از انتخابات‌كه‌نگذاشتند آن‌ها پيش‌بروند و متوقف‌شان‌كردند. مي‌خواهند به نيروهاي‌مسلح‌بباورانند كه‌نبايد دخالت‌كنيد براي‌اين‌كه‌امر براندازي‌شان‌محقق‌بشود، براي‌اين‌كه‌بتوانند مسيرشان‌را طي‌كنند."

طرح این سخنان را باید در راستای توجیه حضور گسترده وی و دیگر سرداران سپاه برای حضور گسترده در عرصه سیاست و اقتصاد دانست، از این روست که وی تصريح می کند: "اگر كسي براي براندازي نظام اقدام كرد، نيروهاي مسلح ماموريت‌شان اين است كه بايد با آن مقابله كنند و بايد جلوي حركت براندازانه را بگيرند. طبيعي است كه نيروهاي مسلح از راه قانون و از طريق قانون اساسي عمل مي‌كنند."

گفتنی است بر اساس قانون اساسی نظامیان خق دخالت در مسایل سیاسی را ندارند و تنها در اعلام وضعیت فوق العاده نظامیان می توانند با اجازه و تصویب مجلس وارد عرصه شوند ولی ظاهرا سرلشکر فیروز آبادی این اصول را به فراموشی سپرده اند.

همچنین دستور صریح امام خمینی (ره) در این خصوص، عدم دخالت نظامیان است و امام راحل با روشنگری خاص خود این مساله را بارها گوشزد کردند و از شورای رهبری یا رهبر خواسته اند که از این امر جلوگیری کنند. ایشان صراحتا تاکید کرده اند: " وصیت اکید من به قواى مسلح آن است که همان‏طور که مقررات نظام، عدم دخول نظامى در احزاب و گروهها و جبهه‏ها است به آن عمل نمایند؛ و قواى مسلح مطلقاً، چه نظامى و انتظامى و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهى وارد نشده و خود را از بازیهاى سیاسى دور نگه دارند."


دستورالعمل برای احزاب

ظاهرا بدست گیری مراکز قدرت برای سرداران کفایت نمی کند و رئیس ستاد نیروهای مسلح به این اندک باقی مانده نهادهای مدنی نیز رحم نمی کند و خواستار دستورالعمل قانونی برای چگونگی فعالیت آنان می شود که بی شک این دستور العمل نیز در یکی از پادگان ها تعیین خواهد شد: "امروز هم بايد بتوانند جناح‌هاي سياسي در جريانات سياسي كشور فعاليت‌كنند. جناح‌هاي‌سياسي‌بايد تكليف شان‌را روشن‌كنند. نه‌تكليف‌جناح‌ها بلكه‌بايد‌مراجع‌اصلي‌كشور كه‌قانون‌اساسي‌تعيين‌كرده‌، وزارت‌كشور، شوراي‌عالي‌امنيت‌ملي‌و مجلس‌، دست‌به‌كار شوند و مسير سياسي‌درست‌را به‌شكل‌قانوني‌اعلام‌كنند برابر قانون‌، اگر قانون‌نداريم‌قانون‌آن‌را تدوين‌كنند و بفرستند مجلس‌شوراي اسلامي‌و مجلس‌سريع‌تصويب‌كند، بالاخره‌كار سياسي‌بايد در كشور صورت‌ بگيرد و كار سياسي‌هم‌به هر‌حال‌جناح‌بندي‌دارد."


سردار با وحدت و همدلی هم مخالف است

این روزها در حالی که تعدادی از دلسوزان و علاقه مندان انقلاب اسلامی در صدد تدوین طرحی برای برون رفت از بحران هستند، سرداران چنین همدلی و مودتی را بر نمی تابند. بعد از سردار جعفری, فیروزآبادی نیز زبان به انتقاد می گشاید و می گوید: "حتي‌شعار، وحدت‌بعضي‌ها، شعار براندازي است، به خاطر اين‌که مي‌خواهند با همديگر وحدت کنند، با محوري جز محور ولايت‌فقيه‌و رهبري‌، اين‌براندازي‌است، دارند خودشان‌را مستحكم‌مي‌كنند. براي‌مستحكم‌كردن‌سنگرهاي‌شان‌است‌كه‌اين‌پيشنهادها را مطرح‌مي‌كنند، همان‌فكري‌كه‌از اول‌قضيه‌اغتشاشات‌قبل‌و بعد از انتخابات‌به‌صحنه‌آوردند كه‌گفتند شعارهاي‌اسلام‌و امام‌را بياوريد تا مردم‌را به‌دنبال‌خودمان‌بكشانيم‌، اول‌«الله اكبر» را آوردند، «يا حسين‌» را آوردند و بعد شعارهايي‌از اين‌قبيل،‌امروز هم‌وحدت‌كلمه‌را مطرح‌كردند."

وی می افزاید: "ما كه‌نمي‌توانيم‌وحدت‌ساختگي‌درست‌كنيم‌. در واقع‌مي‌گويند شما از موضوع‌حق‌تان‌، اين‌سفارش‌قرآن‌کريم كه‌گفته‌«تواصوا بالحق‌و تواصوا بالصبر» از اين‌سفارش‌به‌حق‌تان‌و سفارش‌به‌صبرتان‌كوتاه‌بياييد تا با ما همراه‌بشويد. با هم‌برنامه‌ها‌را پيش‌ببريم‌. اين‌كه‌وحدت‌نمي‌شود. يا بحث‌فضاي‌اجتماعي‌را مطرح‌كردند، شايعه‌، دروغ و تهمت‌نباشد، شايعه‌و تهمت‌مگر از طرف‌ولايت‌فقيه‌و از طرف‌بسيجي‌ها و از طرف‌مسلمين‌و از طرف‌مجاهدين‌مطرح‌شده‌كه‌نباشد ."

وي معتقد است : "اين شعارهايي كه دارد طراحي مي‌شود كه مردم فريب بخورند و يا فتنه تداوم پيدا كند اين‌ها راه حل قضيه نيست. راه حل قضيه اين است كه همه به تابعيت قانون دربيايند. ولايت فقيه در راس است بحمدالله، سفارش امام زمان(ع)است فرمودند به او مراجعه كنيد. ما قانون اساسي داريم، نبايد از چهارچوب قانون اساسي خارج شويم. نبايد خطوط قرمز قانون اساسي را بشكنيم. قوانين را بايد رعايت كنيم."

گفتنی است بر اساس اصول 143, 151 و 79 قانون اساسی نظامیان حق هیچ گونه دخالتی در مسایل سیاسی و حکومتی را ندارند.


نمی گذارم مساله احمدی نژاد تمام شود

جانبداری فیروز آبادی از احمدی نژاد از نخستین روزهای ریاست جمهوری وی آغاز شد. وی سال گذشته در جمع مسئولان دانشگاه عالي دفاع ملي با تاكيد بر اهميت نوآوري در انديشه‌هاي راهبردي اظهار داشت: "افكار و انديشه‌هاي دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهور كشورمان داراي جنبه‌هاي راهبردي حائز اهميتي است و لذا وظيفه علما و انديشمندان و اساتيد دانشگاه‌ها و به ويژه دانشگاه عالي دفاع ملي است كه اين افكار را مدون كنند و به غناي علمي كشور بيفزايند."

شاید آن روز کسی گمان نمی کرد که او می خواهد این گونه میدان دار شود و این توصیه را حمل بر ارادت سر لشکر به احمدی نژاد می کرد. اما وقتی در سی ام سالگرد انقلاب اسلامی گفت: "مردم در دور نهم انتخابات ریاست‌جمهوری به کسی روی آوردند که حرف از خدمتگذاری، محبت و راه امام می‌زد... حالا بعضی‌ها معتقدند که می‌توانند در انتخابات یک کاندیدای ریاست‌جمهوری جدید معرفی کنند و مسئله احمدی‌نژاد را تمام کنند. ولی این اتفاق نمی‌افتد."

این سخنان شیخ اصلاحات را به فریاد واداشت و در نامه ای به فیروزآبادی نوشت: "در ماه‌های گذشته، که سخنان برخی فرماندهان نظامی و موضع‌گیری صریح بعضی از آنان نسبت به جریان‌های سیاسی کشور را می‌شنیدم و می‌خواندم فکر می‌کردم اگر این روند متوقف نشود، شکایت از این قانون‌شکنان را نزد جنابعالی بیاورم. اما امروز که شما ریاست "ستاد نظامیان دخالت‌کننده در انتخابات" را به عهده گرفته‌اید، شکایت به کجا ببرم؟"


نامه سردار به امام زمان!

شایان ذکر است پس از انتخابات 22 خرداد پس از آنکه ده ها تن از هموطنان با شلیک مستقیم اسلحه نیروهای نظامی و انتظامی به شهادت رسیند و صدها تن از علاقه مندان انقلاب به بند کشیده شوند، سرلشکر فیروزآبادی در نامه ای خظاب به "امام زمان" که یکی دیگر از موارد آشکار دخالت نظامیان بود، می نویسد: "با تمام توان ایستاده ایم تا نظام بماند." وی در این نامه حرکت اعتراضی مردم را " مخملی" خواند و مردم را متهم به حمله به مسجد کرد و نوشته بود: "فتنه‌اي با ظاهري مخملي و باطني خشك و زبر و خشن كه فرهنگ و مردم سرزمينم را هدف قرار داده بود، تصادفي نبود كه در 30 خرداد 88، 30 خرداد سال 60 را بازسازي كردند. با تخريب، كشتار و آشوب به پايگاه‌هاي بسيج و مسجد خدا يورش آوردند."

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به تاسی از دیگر افراطیون طرافدار احمدی نژاد راهپیمایی معترضان به انتخابات را با تظااهرات ۳۰ خرداد ۶۰ مشابه دانست. وی مدعی شد که "در ۳۰ خرداد آشوبگران و منافقان با چهره ای جدید که چندان بی ارتباط با منافقان سابق نیستند، بر ملت یورش آوردند و منافقانه سلاح اهدایی آمریکا و اسرائیل و انگلیس را به سوی مردم شلیک کردند تا به خیال خام خود با کمک رسانه های بیگانه، ناجا و بسیج را متهم کنند."

به نظر می رسد که سرداران تنها به عرصه سیاست داخلی اکتفا نکرده و می روند تا به سایر عرصه های کشور نیز دست یابند. پس از خرید سهام مخابرات توسط سپاه و سیطره این نهاد نظامی بر اقتصاد کشور، حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهورى اسلامى ايران در يك اقدام كم سابقه، مذاکره با اتحادیه اروپا در مورد برنامه اتمى را به عذرخواهی اين اتحاديه در مورد آنچه وی "انتقاد از نحوه ى برگزارى انتخابات رياست جمهورى ايران" خواند. اين اظهارات در واقع دخالت آشکار نظامیان در سیاست خارجی است که بی شک جای نگرانی دارد.

شایان ذکر است که سردار فیروز آبادی از قدیمی ترین افراد نظامی است که از سال 68 تاکنون با حکم رهبری این ارشد ترین سمت را در نیروهای مسلح به خود اختصاص داده است. چندی پیش خبر از برکناری وی مطرح بود که توسط دفتر ویژه ستاد فرماندهی کل قوا تکذیب شد. به نظر می رسد حکم این سردار بسیجی محدودیت زمانی ندارد و صرفا منوط به نظر رهبری است.

آنچه مسلم است این روزها این سرلشکر بسیجی به همراه دیگر سرداران سپاه بیشترین تحلیل ها و اظهار نظرهای در رویدادهای پس از انتخابات داشته اند. کارشنانسان این ورود صریح به عرصه سیاست را خطری جدی برای کشور دانسته و معتقدند ورود نظامیان به مجاری قدرت نتیجه ای جز بسته تر شدن فضای سیاسی کشور و برقراری دیکتاتوری نخواهد داشت. اما ظاهرا سرداران سفارش اکید امام را فراموش کرده اند که فرمود:" "وظیفه هر نظامى و هر پادگان این است که در امور سیاسى حکومت [دخالت‏] نکند؛ براى اینکه سرباز اگر وارد شد در امور سیاسى، سربازیش را از دست مى‏دهد. یک سربازى که افکارش را متوجه بکند به اینکه کى جلو باشد، کى عقب باشد، چه جور بشود، فلان گروه چه بشود، فلان گروه چه بشوند، این دیگر «سرباز» اسمش نیست؛ این یک آدم سیاسى است که کلاه سربازى را غصب کرده! باید شما همه توجه کنید، سران این ارتش و همه قواى مسلح باید موظف باشند به اینکه حفظ کنند تمام ارتش را از اینکه وارد در امور سیاسى بشود".

بهار یکتا

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator