۱۳۸۸/۰۸/۰۳

محسن آرمین: هدف حداقلی جنبش سبز اجرای قانون اساسی است

محسن آرمین: هدف حداقلی جنبش سبز اجرای قانون اساسی است.

ادامه راه سبز: سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اشاره به تبلیغات جناح رقیب مبنی بر مرگ اصلاحات، تحولات بعد از انتخابات را نشانه آشکار حیات و پویایی جریان اصلاحات دانست و تصریح کرد: تولد جنبش نجیب سبز نشان داد که گفتمان اصلاحات در عمیق‌ترین لایه های جامعه نفوذ کرده است.


به گزارش ايلنا، محسن آرمین كه در سومين جلسه شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در سال تحصيلي جديد سخن مي‌گفت با اشاره به فضای مشارکت حداکثری قبل از انتخابات این فضا را خواسته و راهبرد اصلاح طلبان دانست و تاکید کرد "وجود این فضا علاوه بر این که براساس ارزیابی‌های ما می‌توانست موجب پیروزی اصلاح طلبان باشد، از نظر ما بستر مناسبی برای تمرین سیاسی و ارتقاء آگاهی‌های سیاسی و افزایش حساسیت و تعهد جامعه نسبت به سرنوشت خود به وجود می‌آورد".

وي با بيان اينكه بر اساس تجارب انتخاباتی گذشته مطمئن بودیم مشارکت بالای 60 درصد مردم می‌تواند نتیجه را به نفع مردم سامان دهد،اظهار داشت: این تحلیل و ارزیابی ما براساس شناخت از مجموعه بخش اجرایی انتخابات قبل از این 4 سال بود اما هیچ ارزیابی دقیقی از تحولات بخش‌های اجرایی و نظارت طی 4 سال گذشته نداشتیم.

عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان را استفاده از انتخابات به عنوان فرصت مغتنم قانونی برای پایان بخشیدن به مدیریت ناکارآمد دانست. وی با اشاره به حاکمیت یکدست موجود بر کشور طی چند سال اخیر گفت: امروزه شواهد و قرائن و دلایل قانع کننده‌ای داریم که ثابت می‌کند جریان حاکم انتخابات را فرصتی می‌دید تا بتواند در عرصه رقابت سیاسی نیز تکصدایی را حاکم کند.

آرمين برخوردهای خشن بعد از انتخابات را کاملا واکنشی دانست و اظهار داشت: این وضعيت بسیار بهتر از آن چه عمل شد می‌توانست مدیریت شود. حال آن که شاهد پرهزینه‌ترین برخورد و مدیریت با اعتراضات مردمی بودیم. به دلیل همین اشتباهات محاسباتی و استراتژیک برخوردها تبدیل به یک سری واکنش‌های شخصی شد.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب با بيان اينكه امروز دیگر تردیدی وجود ندارد که جناح اصولگرای حاکم پروژه یکدست سازی عرصه رقابت سیاسی را در دستور کار خود قرار داد،اظهار داشت: تنش‌های بعد از انتخابات کنترل را از دست خارج ساخت و آنان نتوانستند این پروژه را تا انتهای آن اجرا کنند. وي از دست دادن حمایت و تأیید نهادهای سنتی دینی به ویژه مرجعیت و روحانیت طراز اول را نشانه شکست جریان حاکم دراجرای این پروژه دانست.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب در ادامه به اختلافات درونی جناح اصولگرای حاکم در ادامه پروژه یکدست‌سازی عرصه رقابت سیاسی پرداخت و تأکید کرد: در حال حاضر بخش عاقلتر این جناح معتقد است نباید بیشتر از این هزینه داد و در شرایط پدید آمده پس از انتخابات ادامه دادن این پروژه و اتمام آن امکان پذیر نیست اما بخش افراطی این جریان معتقد به ادامه و اتمام پروژه به هر قیمت ممکن است.

وی ادامه داد: اقدامات و اظهارات تحریک آمیزی نظیر جمع آوری امضا و طومار برای دستگیری آقایان موسوی و کروبی و یا حملات سازمانیافته علیه چهره‌های برجسته‌ای نظیر آقایان موسوی خوئینی،سید حسن خمینی تهدید‌ها و کور نمونه‌هایی از تلاش های بخش افراطی این جریان برای فضاسازی مناسب جهت ادامه پروژه یکدست سازی کامل سیاسی در کشور است.

آرمین با تاكيد بر اينكه به رغم حوادث ناگوار و تلخ بعد از انتخابات، اصلاح طلبان دستاوردهای ارزشمندی نیز داشته‌اندبه تصمیم درست اصلاح طلبان مبنی بر شرکت فعال در انتخابات اشاره كرد و افزود:اگر این شرکت گسترده و فراگیر مردم در انتخابات نبود، در عدم حضور مردم انتخابات با همین نتیجه به انجام می رسید، بدون آنکه کسی اعتراض کند.

وی جنبش سبز را زاییده و مولود حرکت اصلاحی دانست و گفت: پیوندهای ماهوی عمیقی بین این جریان و خط فکر اصلاح طلبی وجود دارد. مطالبه اجرای کامل قانون اساسی، رعایت حقوق و آزادی‌های شهروندی، آزادی بیان و مطبوعات، تأکید بر وجه جمهوریت نظام و تعقیب و پیگیری این همه به روش‌های مسالمت آمیز و قانونی اصلی‌ترین مؤلفه جریان اصلاح طلبی هستند که شعار جنبش سبز نیز هست. آرمين با اشاره به اینکه منازعات سیاسی گذشته از حد نخبگان سیاسی فراتر نمی‌رفت، حساس شدن جامعه به سرنوشت خویش را از جمله دستاوردهای بزرگ این انتخابات ارزيابي كرد و این دستاورد را حاکی از راهبرد درست انتخاباتی اصلاح طلبان دانست.

وي در این نشست ضمن اشاره به خیابانی شدن اعتراض‌ها گفت: در دوره اصلاحات نگرانی ما این بود که اعتراضات به سطح خیابان کشیده شود و معتقد بودیم در چنین صورتی اوضاع از کنترل ما خارج می شود اما در طول این 4 سال جامعه ما به این بلوغ رسید که سه میلیون نفر بدون سازماندهی از سوی این یا آن حزب با سکوت و آرامش تظاهرات و راهپیمایی کنند. چنین حرکتی بی شک خارج از دایره قدرت این حزب یا آن جناح سیاسی است و تنها برآمده از رشد و بلوغ سیاسی مردم است که براساس تجارب دوران اصلاحات به دست آمده است.

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اشاره به تبلیغات جناح رقیب مبنی بر مرگ اصلاحات، تحولات بعد از انتخابات را نشانه آشکار حیات و پویایی جریان اصلاحات دانست و تصریح کرد: تولد جنبش نجیب سبز نشان داد که گفتمان اصلاحات در عمیق‌ترین لایه های جامعه نفوذ کرده است.

آرمین در ادامه به آسیب پذیری‌های جنبش سبز پرداخت و رادیکالیزه شدن و ناامیدی و سرخوردگی را از آفات جنبش نام برد و گفت: در برابر هزینه‌های داده شده دستاوردهای این جنبش بی نظیر و ارزشمند بود. ناامیدی، یأس و یا طرح شعارهای رادیکال که نتیجه ای جز ایجاد پراکندگی در صفوف جنبش سبز اثر دیگری ندارد نشانه برخورد غیر مسئولانه با آن است و نتیجه ای جز ایجاد و پراکندن یأس و ناامیدی در جامعه ندارد.

وی تاكيد كرد: نباید حساس شدن جامعه به سرنوشت خویش را به معنای آمادگی جامعه برای پذیرش شعارهای رادیکال و ساختار شکن تلقی کرد. اين استاد دانشگاه معتقد است هدفگذاری تغییر نتیجه انتخابات به عنوان هدف جنبش نشانه نگاه سطحی به این جنبش و عدم درک ابعاد عمیق آن است. وي خاطر نشان كرد: تحول بنیادین پدید آمده در جامعه طی همین چند ماهه اخیر به عنوان دستاورد جنبش سبز باید ما را قانع سازد که اهداف این جنبش را بزرگ‌تر و دراز مدت تر درک کنیم.

آرمين طرح ایده شبکه اجتماعی از سوی مهندس موسوی به عنوان سازمان جنبش را ایده‌ای هوشمندانه و اقدامی مثبت ارزیابی کرد و پیدا کردن راهکارها و تاکتیک‌های لازم را در بستر این راهبرد را وظیفه نخبگان و مشارکت سازنده آن ها در این عرصه دانست.

وي در عین حال تأکید کرد: عدم توجه به اهداف راهبردی جنبش سبز که از سوی مدیریت جنبش تعریف و اعلام شده است می تواند ایده شبکه اجتماعی را به عاملی منفی و کاهنده تبدیل کند. از این رو به کار گیری ایده شبکه اجتماعی در خارج از چارچوب ها و اهداف تعریف شده برای جنبش سبز این جنبش را با شکست و ناکامی مواجه خواهد ساخت.

آرمین در پایان اعلام هدف حداقلی و عام اجرای قانون اساسی برای جنبش سبز را از سوی مهندس موسوی را که همواره مورد تأکید آقای خاتمی و اصلاح طلبان بوده است ابتکاری مدبرانه و مسئولانه دانست و تضمین کننده اقبال عمومی از آن خواهد بود.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator