۱۳۸۸/۰۷/۲۱

گزارشی از اوین و یاران در بند استبداد

گزارشی از اوین و یاران در بند استبداد:
سلول های دو نفره و ادامه بازجویی ها

ادامه راه سبز«ارس»: در حالیکه با برخی تغییر و تحولات در معاونت امنیت دادگاه انقلاب تهران به نظر می رسید، زندانیان سیاسی و مطبوعاتی با توجه به صدور قرار وثیقه آزاد شوند، تاکنون هیچ تغییری در روند رسیدگی به پرونده های این فعالان و آزادی آنها صورت نگرفته است. "روز" در این گزارش به بررسی برخی تحولات در دادسرای امنیت دادگاه انقلاب و همچنین صدور احکام اعدام برای معترضان به انتخابات پرداخته و در گفتگو با خانواده های فعالان سیاسی و مطبوعاتی ، آخرین وضعیت این زندانیان را جویا شده است.

بازنشستگی قاضی حداد

قاضی حداد، معاون امنیت دادگاه انقلاب بازنشسته می شود. قاضی حداد یکی از متهمان پرونده کهریزک است که پیش از این برخی خبرها در خصوص برکناری او منتشر شده بود اما او که پیش از این رئیس شعبه 26 دادگاه انقلاب و قاضی پرونده بسیاری از فعالان سیاسی، مطبوعاتی، مدنی و دانشجویی بوده، بازنشسته شده است. گفته می شود بازنشسته شدن حداد در مقطع زمانی فعلی، در راستای کنار رفتن بی سر و صدای او از مسند قضاوت است و قرار نیست به اتهامات او درباره کهریزک رسیدگی شود. از سوی دیگر برخی اخبار از صدور کیفرخواست برای سبحانی، بازپرس شعبه دوم و حیدری فر، بازپرس شعبه اول دادسرای امنیت دارد؛ حکم انتقال بازداشت شدگان بعد از انتخابات به بازداشتگاه کهریزک توسط این دو بازپرس امضا شده بود. دو این بازپرس همچنان در شعب مذکور مشغول به کار هستند و پرونده های بازداشت شدگان سیاسی و مطبوعاتی توسط آنها رسیدگی می شود.

درملاقات و آزادی، تخته است!

از سوی دیگر در حالیکه برای اکثر فعالان مطبوعاتی و سیاسی، قرار وثیقه صادر شده، اما تاکنون با دستور دادستان تهران،از آزادی این زندانیان جلوگیری به عمل آمده است. سبحانی، بازپرس شعبه دوم دادسرای امنیت، به خانواده های زندانیان گفته است: " براساس دستور دادستان تهران، در ملاقات و آزادی تخته است و بیخود به دادگاه انقلاب نیایید".

در عین حال دیروز نیز، همچون دوشنبه های هفته های قبل، خانواده های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی به زندان اوین مراجعه کردند بلکه بتوانند با عزیزان دربند خود ملاقات کنند. اکثر این خانواده ها همچون محمد ملکی، احمد زیدآبادی و مسعود باستانی، اجازه ملاقات نیافتند.

بی خبری از احمد زیدآبادی

مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی که دیروز اجازه ملاقات با این روزنامه نگار را نیافت، به "روز" گفت: همچنان یک ماه است که از آقای زیدآبادی بی خبر هستیم و امروز هم که به دادگاه انقلاب مراجعه کردیم گفتند بروید خودمان زنگ میزنیم در حالیکه این حرف را یک ماه است که میزنند و عمل نمی کنند.

همسر آقای زیدآبادی که روز شنبه برای پی گیری پرونده این روزنامه نگار به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود افزود: معاون آقای سبحانی گفتند که پرونده آقای زیدآبادی به دادگاه فرستاده شده تا کیفرخواست نوشته شود و قرار است او را به دادگاه بیاوریم.

خانم محمدی همچنین خبر از دیدار خانواده های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی با معاون دادستان تهران داد و گفت: روز یکشنبه به اتفاق سایر خانواده ها با خانم اسدی، معاون دادستان تهران دیدار کردیم و همه مسائل را بازگو کردیم که ایشان اظهار ناراحتی و بی اطلاعی کردند و گفتند که معاون آموزشی دادستان هستند. واقعا اگر دادستان هم از این مسائل بی خبر است که این خیلی بد است ایشان نداند چه می گذرد، اگر هم باخبر هستند که باز بد است که می دانند و کاری نمی کنند.

خانم زیدآبادی درباره دیدار با معاون دادستان همچنین گفت: از ما خواستند گزارشی درباره وضعیت زندانیان مان بنویسیم که نوشتیم و من در این گزارش، تقاضای ملاقات هم دادم ، امروز که زنگ زدم گفتند باید تقاضای ملاقات را جداگانه می نوشتید و شنبه بیایید و مجددا بنویسید.

همسر آقای زیدآبادی افزود: مرتضوی ، آدم به شدت بدنامی بود، اما این بدنامی طی روند چند ساله حاصل شده بود اما دادستان جدید از بدو ورود با جلوگیری از آزادی زندانی ها برخلاف دستور قاضی، بدنام شده است.

احمد زیدآبادی همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شود.

فعالان سیاسی در سلول های دو نفره

الهه مجردی ، همسر محسن میردامادی، خبر داد که همسرش از سلول انفرادی خارج شده و با عبدالله رمضان زاده در یک سلول نگهداری می شود.

خانم مجردی در گفتگو با "روز" گفت: غیر از برخی روزنامه نگاران که در سلول انفرادی هستند، همه زندانیان سیاسی از سلول انفرادی خارج شده اند و در سلول های دو یا سه نفره زندانی هستند.

به گفته او، پرونده های این فعالان سیاسی در مرحله نوشتن کیفرخواست است.

خانم مجردی درباره همسرش گفت: فردا قرار است به ملاقات آقای میردامادی برویم و گویا روندی دوهفته ای برای ملاقات ها تعیین کرده اند.

وی با اشاره به ملاقات قبلی با محسن میردامادی گفت: وضع روحی آقای میردامادی خیلی خوب است اما حدود ده کیلو لاغر شده و برای رفع عفونتش دارو مصرف می کند.

همسر آقای میردامادی توضیح داد: آقای میردامادی، دچار مشکل قلبی شده و 5 روز در بیمارستان بستری بود الان هم مری ایشان دچار عفونت شده است.

به گفته خانم مجردی،در زندان یک روزنامه اقتصادی در اختیار محسن میردامادی قرار می دهند و در سلول جدید تلویزیون هم در اختیار وی و آقای رمضان زاده است.

وی گفت: آقای میردامادی منتظر کیفرخواست و از بلاتکلیفی به شدت ناراحت است. از من هم کتاب خواسته که برای او ببرم و میخواهد در زندان ترجمه کتاب را شروع کند.

خانم مجردی همچنین خبر داد که با آزادی بهزاد نبوی و تبدیل قرار او به قرار وثیقه مخالفت شده است. بهزاد نبوی در بیمارستان بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

وخامت وضع جسمی دکتر ملکی

خانواده دکتر محمد ملکی ، روز گذشته نیز موفق به ملاقات با او نشدند. قدسی میرمعز به "روز" گفت : روز شنبه نیز دکتر مولایی به دادگاه انقلاب مراجعه کرد ولی به او گفته اند «بنا بر سخت گیری است و به هیچ کس اجازه ملاقات نمی دهیم».

همسر دکتر ملکی افزود: من مطمئن بودم که دلیل ملاقات ندادن ها ، وخامت وضع جسمی دکتر است. روز شنبه که دکتر زنگ زد حالش خیلی بد بود و گفت دکترش را عوض کرده اند و داروهای جدید ، حال او را بد کرده و لذا داروها را قطع کرده است.

خانم میرمعز با بیان اینکه روند درمان دکتر ملکی قطع شده است افزود: دکتر گلایه کرد که چرا کسی به ملاقاتش نمیرود و گفتیم که هر روز پی گیری می کنیم و اجازه نمی دهند. از طرفی دکتر مولایی درخواست کرده که دکتر به بیمارستان منتقل شود اما مخالفت کرده اند.

به گفته خانم میرمعز، این شگرد آقایان است که از طرفی اجازه ملاقات نمی دهند و از طرف دیگر به زندانی می گویند که خانواده ات پی گیری نمی کنند و برای ملاقات نمی آیند.

همسر دکتر ملکی گفت: تقریبا مقاومت جسمی دکتر تمام شده و از سال 60 و سپس 80 همین طور به ترتیب توان دکتر را گرفته و اکنون هم او را از بستر بیماری برده اند.

وی با بیان اینکه نه کسی جوابگو است و نه کسی احساس مسولیت می کند تصریح کرد: حال دکتر خیلی بد است و من به شدت نگران هستم بلایی سر او بیاید. آن موقع چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

بهمن احمدی امویی، همچنان بلاتکلیف

ژیلا بنی یعقوب که روز گذشته موفق به ملاقات با بهمن احمدی امویی، همسر روزنامه نگار دربندش شد به "روز" گفت: من این هفته نیز به صورت کابینی و از پشت شیشه توانستم بهمن را ببینم و همچنان بازجویش اجازه ملاقات حضوری نداد.مثل بار قبل روحیه خوبی داشت و مهم ترین نگرانی اش وضعیت زندانی های گمنام قبل و بعد از انتخابات در بند 209 بود.می گفت متاسفانه در باره این افراد هیچ گونه اطلاع رسانی نشده و این افراد خودشان را فراموش شدگانی در میان تعداد زیاد زندانی های سیاسی می دانند.

وی افزود: بهمن درخواستی در باره خودش نداشت اما بارها به من گفت که زندانیان های گمنام و خانواده هایشان را فراموش نکنیم .من هم فکر می کنم حق تا حدود زیادی با بهمن است متاسفانه تعداد زیاد بازداشتی ها باعث شده بیشتر به افراد معروف و شاخص پرداخته شود و در این میان کمتر از زندانی های گمنام که برخی از آنها تنها گناهشان شرکت در تجمع های اعتراضی بوده ،یاد شود.

به گفته خانم بنی یعقوب« آنچه بهمن را آزار می دهد ،بلاتکلیفی است تا تحمل زندان .چرا که او یکصد و ده روز است که درزندان است و بیش از یکماه و نیم است که بازجویی هایش تمام شده ،اما هنوز بلاتکلیف است و پرونده اش به طور کامل به دادگاه انقلاب ارسال نشده است.»

وی با بیان اینکه« درحال حاضر نه وکیلش و نه ما به عنوان خانواده بهمن امکان هیچ گونه پیگیری قضایی را در باره اش نداریم» اظهار داشت: بهمن بارها از من درخواست کتاب کرده بود که متاسفانه ماموران زندان از پذیرفتن هرکتابی خودداری می کردند تا اینکه دو هفته قبل کتابها را پذیرفتند و من خیلی خوشحال شدم که به هرحال بهمن بخشی از مشکلات زندان را با مطالعه کتابهایی که دوست دارد ،می تواند به فراموشی بسپارد . امادیروز بهمن به من خبر دادکه پس از دوهفته هنوز کتابها را به او نداده اند و در برابر پیگیری هایش،هربار می گویند این کتابها در حال بررسی است .با این وجود من امروز نیز تعدادی کتاب برای او به مامور بند 209 تحویل دادم و امیدوارم بالاخره بازجوی بهمن موافقت کند که کتابها را به او بدهند.

همسر بهمن احمدی امویی تصریح کرد: کتابهایی که من برای بهمن برده ام ،همگی کتابهای ادبی و هنری، به ویژه رمان است و با مجوز وزارت ارشاد و در ایران چاپ شده است و نمی دانم چرا باید زمان زیادی صرف بررسی این کتابها قبل از تحویل به زندانی شود؟ و چرا از تحویل این کتابها به بهمن و یا سایر زندانی ها خودداری می کنند؟

تولد هنگامه شهیدی پشت درهای اوین

خانواده هنگامه شهیدی ، روز چهارشنبه با این روزنامه نگار دربند ملاقات کردند. مادر این روزنامه نگار در گفتگو با "روز" وضع روحی هنگامه را خوب توصیف کرد و گفت: علیرغم دستور قاضی و صدور قرار وثیقه ، تاکنون موفق نشده ایم وثیقه را به دادگاه بدهیم، یعنی با توجه به دستور دادستان برای عدم آزادی زندانیان، وثیقه را از ما نگرفته اند.

به گفته خانم شهیدی، یکشنبه روز تولد هنگامه بود و خانواده و همکاران این روزنامه نگار در مقابل زندان اوین ، تولد او را جشن گرفتند.

در این مراسم جز خانواده هنگامه شهيدي كه برگزار كننده اين مراسم بود،خانواده هاي فريبا پژوه، بهمن احمدي امويي،علي تاجرنيا، سعيد ليلاز ،محمد قوچاني و ديگر افرادي كه در جريانات پس از انتخابات دستگير شده اند، حضور داشتند.

در این مراسم، شیوا نظرآهاری که خود به تازگی از بند 209 زندان اوین آزاد شده گفته است: صد و پنج روز است كه هنگامه در زندان است .او تاكنون بيشترين روزهاي زنداني بودن را در ميان زندانيان زن حوادث پس از انتخابات به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش سایت کانون زنان ایرانی در این گردهمایی عكس هاي روزنامه نگاران و فعالان سياسي دربند در دست حاضرین بود که در ميان آنها عكس شاهپور كاظمي برادر زهرا رهنورد ديده می شد و در عكسي ديگر چهره زنان دربند خودنمايي میکرد: شبنم مددزاده،هنگامه شهيدي،فريبا پژوه و آذر منصوري.

همچنین روز یکشنبه در مقابل سفارت ایران در لندن تجمعی برپا شد که تجمع کنندگان در آن خواستار آزادی هنگامه شهیدی شدند.هنگامه شهیدی روزنامه نگار و مشاور امور بانوان مهدی کروبی در دوران انتخابات بود. او از نخستین خبرنگارانی بود که برای پوشش خبری جنگ افغانستان و عراق به این کشورها سفر کرد برنده قلم بلورین به دلیل گزارشات اش از عراق شد.

اتهام تبلیغ علیه نظام برای فریبا پژوه

فریبا پژوه با اتهام تبیلغ علیه نظام بیش از 53 روز است که در زندان به سر می برد. او که با هنگامه شهیدی، دیگر روزنامه نگار دربند، در یک سلول نگهداری می شود، روز گذشته با خانواده خود ملاقات کرد.

مینا جعفری، وکیل فریبا پژوه به "روز" گفت: پرونده فریبا در مرحله تحقیقات است و اتهامی که به او تفهیم کرده اند ، تبلیغ علیه نظام است.

خانم جعفری افزود: من با تاکید چند باره از آقای بیگی ، بازپرس پرونده فریبا پرسیدم که آیا اتهام دیگری نیز به فریبا نسبت داده شده است؟ که ایشان در پاسخ تاکید کرد که فقط اتهام تبلیغ علیه نظام است.

به گفته وکیل این روزنامه نگار، با توجه به توقف روند آزادیها، درخواست آزادی او با قرار وثیقه که توسط وکیل و خانواده اش صورت گرفته همچنان بی جواب مانده است.

از سوی دیگر، مادر فریبا پژوه که روز گذشته موفق به ملاقات حضوری با دخترش شده به "روز" گفت: روز گذشته فریبا خبر داد که برگه وکالت خانم جعفری را به او داده اند و او امضا کرده است.

به گفته خانم پژوه این درحالیست که پیش از این برگه وکالت نعمت احمدی، وکیل دیگر فریبا را برای امضا به این روزنامه نگار نداده بودند.

خانم پژوه ، وضع روحی دخترش را بهتر از ملاقات های قبلی توصیف کرد و گفت: فریبا به ما گفته که تحقیقات ادامه داره و پرونده اش تکمیل نشده است و این بدین معنا است که هنوز بازجویی های او ادامه دارد.

بازجو به خانجانی: اینجا می مانی موهایت مثل دندان هایت سفید شود

جهانبخش خانجانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی همچنان در سلول انفرادی در بند 240 به سر می برد. همسر این فعال سیاسی در گفتگو با "روز" خبر داد که روز پنج شنبه خانواده آقای خانجانی موفق به ملاقات با او شده اند.

خانم خانجانی گفت: از همان روزی که با روزآنلاین درباره وضعیت آقای خانجانی مصاحبه کردم فشارها بر ایشان شدید تر شده اما من چاره ای جز مصاحبه ندارم و هیچ راهی برای ما باقی نگذاشته اند.

به گفته وی در ملاقات با آقای خانجانی که به صورت حضوری انجام شده جوان 23 یا 24 ساله ای بی سیم به دست حضور داشته که به شدت زننده و توهین آمیز رفتار میکرده است.

خانم خانجانی گفت: من دسته چک همسرم را برده بودم که برای مدرسه دخترم ایشان امضا کنند اما همین جوان زود دسته چک را گرفت و اجازه امضا نداد. او مدام بالای سر ما می آمد و بی سیم را می چرخاند و اجازه صحبت کردن به ما نمیداد.

به گفته خانم خانجانی در ملاقات های قبلی نیز افرادی حضور داشته اند اما رفتارشان مودبانه و محترمانه بوده اما این فردبه شدت توهین آمیز و زننده رفتار کرده است.

همسر این فعال سیاسی با بیان اینکه مشکل کمر و گردن آقای خانجانی تشدید شده است گفت: در ملاقات قبلی متوجه شدیم که صورت ایشان باد کرده و ریش هایش به شدت سفید شده است. برای او شرینی و مواد غذایی برده بودیم و در ملاقات روز پنج شنبه متوجه تغییراتی شدیم و کمی بهتر بودند و مشخص بود که قبلا مواد غذایی به ایشان نمی رسید.

خانم خانجانی افزود: خود ایشان هم می گفتند که چندین بار به دکتر مراجعه کرده اند اما این دکتر ها مثل بازیکنان فوتبال که آمپولی میزنند تا بازیکن 90 دقیقه دوام بیاورد عمل می کنند و درمان درستی صورت نمی گیرد.

به گفته او، وضع روحی آقای خانجانی نسبت به دفعات قبل که ملاقات داشته اند، بدتر شده است.

خانم خانجانی از اضافه شدن بازجویی جدید به تیم بازجویی همسرش خبر داد و گفت: آقای خانجانی ازاین بازجو پرسیده که چرا مرا نگهداشته اید و بازجو گفته است که اینقدر اینجا نگهت میداریم که موهایت همچون دندان هایت سفید شود مگر اینکه چیزهایی راکه میخواهیم بنویسی.

وی در عین حال خبر از دیدارشان با دادستان تهران داد و گفت: با آقای دادستان که دیدار کردیم قول دادند این هفته تکلیف آقای خانجانی روشن شود و با توجه به رفتار محترمانه ای که دادستان داشتند ما هم امیدوار شدیم چون قاضی مرتضوی به شدت تحقیرآمیز رفتار میکرد.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator