۱۳۸۸/۰۸/۰۴

افشای کدهای محرمانه فیلترینگ توسط گافنیوز

گافنیوز افشا کرد:
رمزگشایی از کدهای محرمانه فیلترینگ!


دبیر شورای عالی كمیته دانی فیلترینگ مركزی برای نخستین بار در گفتگو با خبرنگار گافنیوز معنای كدهای فیلترینگ سایت‌ها را فاش كرد.

به گزارش گافنیوز؛ این كدها كه شامل L1 تا L9 می‌شوند به عنوان شناسه صفحه یك سایت فیلترشده ظاهر می‌شوند كه تاكنون معنای آنها برای كاربران ایرانی ناشناس مانده است.

اما دكتر فصلیان دبیر شورای عالی كمیته دانی فیلترینگ در پاسخ به خبرنگار ما درباره معنا و مفهوم این كدها توضیح داد.

بنا به گفته این مقام مسئول در وزارت عدم ارتباطات ج.ا.ا. بنا به اینكه دستور فیلترینگ از سوی چه نهادی داده شده باشد، یكی از كدهای مذكور به عنوان شناسه صفحه فیلتر شده قرار می‌گیرد كه معنا و مفهوم هر یك به شرح زیر است:

L1 : این كد به معنای آنست كه صفحه سایت مذكور به حكم مقام قضایی شامل رئیس دادگاه یا بازرس یا بازپرس یا منشی دادگاه یا كارمند مجمتع قضایی یا یكی از افرادی كه به آن‌جا رفت و آمد می‌كند، فیلتر شده است.

L2 : این كد به معنای آن است كه دستور فیلترینگ سایت مربوطه از سوی كمیته تعیین مصادیق فیلترینگ صورت گرفته است. یعنی یكی از نمایندگان 59 نهاد دخیل در این امر شامل : وزارت عدم ارتباطات، نهاد ریاست جمهوری، سپاه، بسیج، وزارت كشور، سازمان قند و شكر، وزارت اطلاعات هفتگی و غیره تشخیص داده است كه بهتر است سایت مزبور فیلتر شود.

L3 : بنا بر این گزارش صفحات فیلترشده‌ای كه این كد را دارا هستند، از سوی وزارت عدم ارتباطات مستقیما فیلتر شده اند كه این بدان معناست كه وزیر یا یكی از معاونان وی یا یكی از مشاوران وی یا یكی از كارمندان نورچشمی این وزارتخانه یا یكی از اهل منزل افراد مذكور و سایر بستگانی كه از راه‌های دور و نزدیك قدم رنجه فرموده‌اند؛ از یكی از مطالب سایت مذكور خوشش نیامده است.

L4 : سایت‌هایی كه پس از فیلتریدن این كد را می‌گیرند، قبل از فیلتر شدن توسط ربات‌های زنده‌یاب شركت مخابرات به خاطر داشتن كلمات مستهجنی از قبیل برلوسكونی، تجاوز به غزه، كسالت وزیر امور خارجه، جلیل فرجاد، فشن، روش نگهداری از لباس‌های رو و زیر، آكیروكروساوا، گلشیفته فراهانی، دوگنبدان، الهام، خرمدره، هفت كوتوله و سفید برفی... به عنوان پایگاه‌های واجب‌الفیلتر شناسایی و به طور هوشمند فیلتر شده‌اند.

L5 : این كد به سایت‌هایی داده می‌شود كه عقل كل عالم و آدم، علامه بزرگ، حضرت دكتر حسین شریعتمداری (مد ضله العالی) در روزنامه كیهان یك بار از آنها به عنوان پایگاه دشمن نام برده باشد. بنابراین گزارش علامه مذكور اخیرا فرق بین خانه عنكبوت گوشه اتاق و شبكه وب را نیز فهمیده است.

L6 : شناسه L6 به وب‌سایت‌هایی داده می‌شود كه باعث آزار و اذیت متصدیان فیلتراسیون را فراهم آورده باشند. به گفته دكتر فصلیان، عدم فراهم آوردن گزك لازم برای فیلترشدن یكی از موارد آزار و اذیت ارزیابی شده است.

L7 : تمام وب‌سایت‌هایی كه در صدد كودتای مخلمی بوده باشند در عرض 7 دهم ثانیه شناسایی و فیلتر شده و این شناسه به آنها تعلق می‌گیرد. استفاده از رنگ زمینه (بكگراند) سبز و استفاده از كلماتی نظیر "بیشمار، دزدیدن، حق، پز، تقلب" جزو دلایل مبرهن اقدام به كودتای مخلمی است. دكتر فصلیان در پاسخ به این پرسش كه اصولا چگونه یك كودتا كه عملی نظامی است می‌تواند مخملی باشد و در عرصه وب هم زمینه‌سازی شود؛ گفت: چمدونم والله!

L8 : سایت‌هایی فیلتر شده‌ای كه صرفا بر اثر بازی كارمند مربوطه با صفحه كلید به این سرنوشت دچار شده باشند این كد را می‌گیرند. بر طبق آخرین آمار یك چهارم كل سایت‌های فیلتر شده محصول این فرآیند پیچیده هستند.

L9 : این كد به سایت‌هایی داده می‌شود كه دلیل فیلتر شدن آنها هیچكدام از موارد فوق‌الذكر نیست و اصطلاحا در دسته "هویجوری" قرار می‌گیرند.

دكتر فصلیان از تمامی كسانی كه سایت‌ها و وبلاگ‌های آنها با درج یكی از شناسه‌های فوق‌الذكر فیلتر شده است، خواست تا با در دست داشتن مدارك معتبر شناسایی دست به هیچ اقدامی نزنند و به آنها مژده داد با تبدیل اینترنت به فیلترنت، بیش از پیش به سوی عدالت‌محوری و مهرورزی سایبر حركت كنیم.

1 نظرات:

Anonymous گفت...

با مزه بود

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator