۱۳۸۸/۰۷/۲۲

برای ۱۳ آبان تجربیات روز قدس را فراموش نکنیم

برای ۱۳ آبان تجربیات روز قدس را فراموش نکنیم

ادامه راه سبز«ارس»: کمتر از یکماه دیگر 13 آبان روزی که جمهوری اسلامی آنرا " روز ملی مبارزه با استکبار " نام نهاده است فرا میرسد . طبق روال سی سال گذشته در این روز که متعلق به دانش آموزان و دانشجویان است در مقابل ساختمان سابق سفارت آمریکا در تهران تظاهراتی برگزار میشود ، از فردای کودتای انتخاباتی 22 خرداد برگزاری مراسمهایی از این دست به کابوسی برای حاکمیت تبدیل شده است که اولین آنرا در روز قدس شاهد بودیم .

حضور میلیونی جنبش سبز در راهپیمایی روز قدس و ناتوانی حاکمیت در برخورد جدی با معترضان در این روز دو موضوع را بخوبی به نمایش گذاشت . اول آنکه سبزها پس از مواجه شدن با آنهمه خشونت ، کشتار ، تجاوز ، سرکوب ، بگیر و ببند و مهمتر از همه مرور زمان نشان دادند که در بیان خواستهایشان همچون روزهای اول مصمم و استوار هستند و نه تنها سرکوب و جنایت که حتی گذشت زمان نیز در اراده آنان خلیلی ایجاد نکرده است .

اما موضوع دوم ناتوانی در برخورد با سبزهای معترض در مناسبتهای ملی است . گرچه خوش خیالی خواهد بود اگر تصور کنیم حاکمیت قدرت لازم را برای برخورد و سرکوب ندارد ، توان و اراده سرکوب وجود دارد اما شرایط ویژه چنین مناسبتهایی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد باعث میشود تا نظام با احتیاط بیشتری با معترضان در چنین روزهایی مقابله کند و از همین رو سیاست تهدید حداکثری را تا ساعاتی قبل از برگزاری مراسم راهپیمایی در پیش میگیرد .

راهپیمایی روز قدس نشان داد که سیاست تهدید نه تنها جوابگو نیست بلکه به تحریک بیشتر معترضان نیز می انجامد ، عملی نشدن تهدیدات هم این موضوع را آشکار ساخت که نظام خود به خوبی بر هزینه بسیار زیاد برخورد با مردم در مناسبتهای ملی واقف است و به همین خاطر است که پس از برگزاری راهپیمایی روز قدس سیاست انکار در پیش گرفته شد و تمام رسانه های حامی کودتاچیان حداکثر تلاششان را بکار بستند تا حضور جنبش سبز در این راهپیمایی را کم اهمیت ، کم تعداد و غیرقابل توجه جلوه دهند .

از دیگر ویژگیهای بسیار مهم راهپیمایی روز قدس و حضور سبزها در آن آگاهی آندسته از افرادی بود که عمدتا از جنوب شهر و شهرستانهای اطراف به راهپیمایی آورده شده بودند ، آگاهی از زنده بودن جنبش سبز و شنیدن شعارهای آنان .

یکی از نقاط ضعف جنبش ، اطلاع رسانی به مردم جنوب شهر از فعالیتهای جنبش بود . اینترنت اصلی ترین وسیله ارتباطی و اطلاع رسانی معترضان است اما بنا به دلایل مختلفی ساکنان جنوب و حاشیه شهر کمتر از اینترنت برای آگاهی یافتن استفاده میکنند و به همین خاطر حضور سبزها در راهپیمایی روز قدس از حیث اطلاع رسانی مستقیم و بدون واسطه به مردمی که کمتر به این وسیله ارتباطی دسترسی دارند بسیار مهم بود . خیلی از ساکنان جنوب شهر که رسانه میلی مهمترین وسیله دریافت خبر برای آنان بود در روز قدس با چشم خود دیدند که این جنبش بر خلاف آنچه که از رسانه های حامی کودتاچیان منتشر میشود زنده است و پرشورتر از گذشته مطالبات خود را بی هیچ واهمه ای از حاکمیت مطرح میکنند ، در راهپیمایی روز قدس میشد به راحتی چهره متعجب راهپیمایان خارج از جنبش سبز را دید . دهها هزار نفر که بطور مستقیم راهپیمایی میلیونی سبزها در روز قدس را دیدند خود به سفرای اطلاع رسانی بی واسطه تبدیل شدند !

حال 13 آبان پیش رو است و جنبشی که تجربه گرانبهای راهپیمایی روز قدس را به همراه دارد و مهمتر از آن همراهی جنبش دانشجویی در این روز با جنبش سبز است . فرمانده نیروی انتظامی گفته است که جنبش سبز را حتی تا مرز آشوب تحمل خواهند کرد ! این اظهارات سردار احمدی مقدم اعترافی آشکار است به ناتوانی در سرکوب معترضان در روز 13 آبان . سبزها هم که نشان داده اند هیچگاه به دنبال آشوب نبوده و بصورت کاملا متمدنانه به طرح خواسته هایشان اقدام کردند و البته در 13 آبان نیز همچون روز قدس با راهپیمایی میلیونی خود چنین کرده اند .

برنامه ریزی و اطلاع رسانی مناسب میتواند حضور میلیونی دیگری را برای جنبش سبز رقم بزند . در برنامه ریزی نباید دچار احساسات شد ، طرح بدون مطالعه پیشنهاداتی که بیشتر جنبه احساسی دارد میتواند به جنبش لطمه وارد کرده و بهانه سرکوب را نیز به سرکوبگران بدهد .

مکان تجمع کاملا مشخص است ، خیابان طالقانی مقابل سفارت سابق آمریکا . در راهپیمایی روز قدس تمام تلاش حاکمیت بر این بود که گروهایی مختلف راهپیمایان سبز که از مسیرهای مختلف به سمت دانشگاه تهران در حرکت بودند به یکدیگر متصل نشوند و البته تا حدودی نیز موفق شدند . بخشی از سبزها که که از میدان هفت تیر به سمت دانشگاه در حرکت بودند نتوانستند خود را به دیگر دوستانشان که از میدان آزادی به سمت دانشگاه در حرکت بودند رسانده و گروهی بسیار عظیم را تشکیل دهند .

از این تجربه باید برای 13 آبان استفاده کرده و طوری برنامه ریزی کرد که راهپیمایان سبز در مکانی مشخص به یکدیگر برسند .

فقط کافیست نقشه تهران را مقابلمان بگذاریم و کمی هم فکر کنیم . مطمئن باشید دهها پیشنهاد به ذهنمان خواهد رسید .

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator