۱۳۸۸/۰۷/۱۹

حکم تازه، بازی تازه

حکم تازه، بازی تازه

ادامه راه سبز«ارس»: پس از تئاتر دادگاه معترضین به انتخابات ریاست جمهوری دهم، پرده ی دوم از این نمایش، صدور احکامی جالب تر از خود دادگاه بود؛ بازی از پیش معلوم.

محمدرضا علی زمانی که بعد از انتخابات اخیر بازداشت شده بود، بهترین طعمه برای محک زدن سبزهاست تا بلافاصله برچسب از پیش آماده "سلطنت طلب" را به آنها بچسبانند.

حاکمیت خیال پرداز بر این باور است که می تواند از زمانی و حکم اعدامی که برایش صادر کرد، "چوبی دو سر طلا" برای جنبش سبز بسازد؛ به طوریکه در باور خام آن ها، اعتراض سبزها به این حکم به مثابه سلطنت طلبی بوده و سکوت در مقابلش نیز تبدیل چراغ سبزی برای تکرار این جنایت می شود.

روندی که بعد از انتخابات آغاز شد در ابتدا اعتراض به تقلب آشکار در شمارش آراء و سپس انتصاب احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران بود؛ اما پس از ادامه ی این اعتراضات و عدم توجه حاکمیت، اعتراض شکل گسترده تری به خود گرفت و بعد از شهادت شماری از معترضین، خشم مردم به اوج خود رسید و چشم هایی که نظام همیشه به دنبال خواب کردن آن ها بود، ناگهان و به دست خود نظام به روی حقیقت گشوده شد تا مردم کوچک ترین حقوق ضایع شده ی خود را نیز به متمدنانه ترین شکل ممکن و با جدیت از حاکمیت و دولت دست نشانده آن طلب کنند.

امروز اما با گذشت نزدیک به چهار ماه از این فاجعه، اشتباهی دیگر در تاریخ کم دوام این دولت رقم خورده و حکم اعدام برای یکی از معترضان صادر شده است.

بی تردید سکوت در مقابل این حکم، فاجعه ای انسانی و حقوقی به بار خواهد آورد؛ سکوتی که هزینه اش بیشتر از دستاوردش خواهد بود: "قربانی شدن انسان و انسانیت" و در مقابل امّا، ایستادگی و مقاومت برای به اجرا در نیامدن این حکم، لازمه ی ادامه ی این جنبش است.

نظامی که تمامی سرمایه ی پیروزی انقلاب 57 را یک به یک بر باد داده و سعی در محکم کردن پایه های سست خود بر ظلم و خون شهدا دارد، بعد از صدور حکم اعدام محمدرضا زمانی سعی دارد ذهن مردم را منحرف کند.

روزی نیست که اخباری جدید و انحرافی به شکل گسترده میان مردم منتشر نشود؛ اين رفتار حاكميت را به راحتی می توان در جنگ های زرگری مجلس پیرامون مدرک تحصیلی رحیمی معاون اول رییس دولت کودتا، موضع گیری لاریجانی در سکوت بر کشتار دهه ی 60 یا بیانیه ی جدید ناجا در مورد عدم لزوم گشت ارشاد به خوبی دید.

روند چهار ماه اخیر نشان داده که نظام برنامه های خود را قدم به قدم طراحی کرده و به اجرا در می آورد؛ اما آنچه مهم است جلوتر بودن موج سبز در قدم های خود است.

این بار نیز نباید اجازه داد تا آن ها این بازی از پیش باخته را به شكلی پیش ببرند که به قربانی شدن بیشتر مردم ختم شود.

جنبش سبز تاکنون نشان داده که کنش مند بوده و حاکمیت را وادار به واکنش می کند.

جنبش در قدم بعدی خود می تواند نشان دهد که برای 13 آبان نیز مثل روز قدس برنامه دارد و نشان دهد که دانش آموزان امروز بیناتر از آنند تا با حذف تاریخ از کتاب های خود، ننگ ها را فراموش کنند.

می تواند نشان دهد که در مقابل ضایع شدن کوچک ترین حقی می ایستد و در جامعه ی ایده آل خود عقیده ی شخصی انسان ها را دلیل بر زنده بودن و یا مرگ آن ها نمی داند و برای او زن یا مرد، کودک و پیر، مسلمان و مسیحی فرقی ندارند و سربلندی کشور را در برابری و عدالت زیر پرچمی از آزادگی جستجو می کند و ما برای رسیدن به این آزادی است که مقاومت می کند.

هر یک از اعضای شبکه اجتماعی جنبش سبز می تواند با تکیه بر سلاح منحصر به فرد خود برای مقابله با این گونه احکام ننگین به میدان بیاید. سلاح ما آنی نیست که کیهان و کیهانی اندیشان، پلیس های ضد شورش یا لباس شخصی ها را به آن مفتخر کرده اند.

سلاح ما بوی باروت نمی دهد، بلکه سلاحی ست كه صدایش ذکر یاحسین و رنگش خون شهداست. سلاح ما بوی مرکب و دوات می دهد و تاریخ ثابت کرده و خواهد کرد که کدام سلاح نزد خدا معتبرتر است و اجابتش نزدیکتر.

==================

ابهامات یک حکم جنجالی؛ محکوم به اعدام ماه ها پیش از انتخابات دستگیر شده بود

گفته می شود "زمانی" که به عضویت در انجمن پادشاهی ایران متهم است، روز دوشنبه هفته گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی منتقل و در آن جا حکم اعدام به او ابلاغ شده است. تاکنون هیچ منبع رسمی از سوی جمهوری اسلامی صدور حکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی را تایید یا تکذیب نکرده است. با این حال تاکنون سازمان عفو بین الملل و همچنین دولت فرانسه صدور این حکم را محکوم کرده اند. وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که "از شنیدن خبر حکم اعدام محمدرضا علی زمانی سخت متأثر شده است". در واکنشی دیگر، محسن مخملباف، کارگردان سرشناس ایرانی مقیم خارج از طرفداران جنبش سبز خواست تا با "فریاد خود جلوی اعدام انسان ها" را بگیرند. مخملباف تصریح کرد: "اعدام مردم ایران با هر عقیده ای، چه سبز، چه پادشاهی، چه کمونیستی، چه مجاهد، ظلم به ایرانی، ظلم به اندیشه و ظلم به بشر است".

در جلسه دوم محاکمه عوامل دخیل در اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری، در ۱۷ مرداد سال جاری بود که نام محمد رضا علی زمانی در داگاه به میان آمد. در آن جلسه اعترافات مفصلی از وی اخذ شد و سخنان وی در دادگاه انقلاب بارها از تلویزیون جمهوری اسلامی نیز پخش شد. دادگاه انقلاب تهران محمدرضا علی زمانی را به دلیل وابستگی به انجمن پادشاهی ایران به "محاربه با خدا و توهین به ارزش های مذهبی همکاری با سرویس های جاسوسی آمریکا ،تبلیغ علیه نظام و شرکت در تظاهرات به قصد اقدام علیه امنیت ملی" متهم کرد. وکیل مدافع محمدرضا علی زمانی در دادگاه گفته بود، از آنجا که موکلش در تظاهرات اعتراضی سلاح به همراه نداشته نمی توان وی را به محاربه متهم کرد و از اینرو برای وی تقاضای عفو کرده بود.

انجمن پادشاهی ایران در تارنمای رسمی خود تایید کرده که محمدرضا علی زمانی یکی از اعضای این گروه است. گفته شده که نام مستعار زمانی در این انجمن "بردیا" بوده است. محمدرضا علی زمانی در رادیوی وابسته به انجمن پادشاهی ایران با نام تندر فعالیت می کرده است. اما مهم ترین نکته ای که تارنمای انجمن پادشاهی ایران به آن اشاره می کند این است که زمانی ماهها پیش از انتخابات ریاست جمهوری، دستگیر شده و سپس در جریان سرکوب مبارزات اخیر به عنوان عامل شورش در دادگاه به نمایش آورده می شود. جالب این که خود محمدرضا زمانی نیز در خلال اعترافات خود در دادگاه که خبرگزاری فارس آنرا منتشر کرده به این نکته تلویحا اشاره کرده است. وی در دادگاه مدعی می شود که به قصد تشویق مردم برای تحریم انتخابات ریاست جمهوری، پیش از انجام این انتخابات وارد ایران شده است. زمانی در دادگاه فاش کرد که "قبل از هر گونه اقدام نه تنها بنده بلكه همه رابطين ما هم توسط وزارت اطلاعات دستگير شدند". صدور حکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی در حالی صورت می گیرد که بنا به گزارش های متعدد او امکان دسترسی به وکلای انتخابی را نداشته و با وکیل تسخیری مورد تأیید دادگاه انقلاب، در محاکمه حضور یافته بود.

نام انجمن پادشاهی ایران که "زمانی" متهم به عضویت در آن است از فروردین ماه سال ۱۳۸۷ مشهور شد. در روز ۲۴ فروردین ۸۷ "حسینه شهدا" وابسته به "کانون رهپویان وصال" در شهر شیراز منفجر شد. تا یک ماه پس از این حادثه اخبار ضد و نقیضی درباره این که آیا انفجار ناشی از بمب گذاری بوده و در این صورت چه کسی مسبب آن بوده است از سوی مقامات مختلف جمهوری اسلامی منتشر می شد. این در حالی بود که تارنمای انجمن پادشاهی ایران در همان ساعات نخست پس از انفجار مسوولیت آن را به عهده گرفت. به هر حال مدتی بعد دستگاه های اطلاعاتی و قضایی جمهوری اسلامی نیز تایید کردند که بمب گذاری توسط اعضای این انجمن انجام شده است. سخنگوی قوه قضاییه از دستگیری ۱۲ عامل انفجار خبر داد و در فروردین ماه سال ۸۸ سه تن از اعضای انجمن پادشاهی ایران در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند.

روز شنبه ۳۰ خرداد سال جاری و همزمان با ادامه اعتراضات مردمی به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری نیز وقوع یک انفجار در آرامگاه آیت الله خمینی گزارش شد و گفته شد که عامل انفجار طی یک عملیات انتحاری خود نیز کشته است. تارنمای انجمن پادشاهی ایران به فاصله کوتاهی مسوولیت این انفجار را برعهده گرفت و نام عضو کشته شده خود را "بیژن عباسی" اعلام کرد.

آنچنان که از اطلاعات منتشر شده در تارنمای انجمن پادشاهی ایران و همچنین برنامه های رادیو و تلویزیونی این انجمن بر می آید این گروه قایل به مبارزه مسلحانه علیه رژیم جمهوری اسلامی است. اندیشه های این گروه ملغمه ای از گرایشات ناسیونالیستی ایران باستان، افکار سوسیالیستی همراه با نفی اندیشه های اسلامی است اما منش آن با گروه های موسوم به سلطنت طلب تفاوت دارد. انجمن پادشاهی ایران مخالف به قدرت رسیدن مجدد خاندان پهلوی است.

بنیانگذار انجمن پادشاهی ایران فردی با نام "فتح الله منوچهری" است که عنوان مستعار "فرود فولادوند" را برای خود برگزیده است. او بازیگر سینمای ایران پیش از انقلاب بود. فولادوند در سالهای اخیر دو تلویزیون ماهواره ای با نام های "ما تی وی" و "یور تی وی" راه اندازی کرده بود که دفاتر آن در لندن مستقر بود. فولادوند در دیماه سال ۱۳۸۵ و در حالی که در نزدیکی مرز ایران در ترکیه به سر می برد، ناپدید شد. سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد که او توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شده و در زندان به سر می برد. اطلاعات دیگری از وضعیت کنونی فولادوند در دسترس نیست.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator