۱۳۸۸/۰۸/۰۹

مناظره زیباکلام با نبوی>جرم رمضانزاده و میردامادی چیست

مناظره زیباکلام با نبوی: جرم رمضانزاده و میردامادی چیست

مناظره‌ای با محوریت بررسی انتخابات و وقایع پس از آن با حضور سید مرتضی نبوی و صادق زیباکلام عصر روز گذشته در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا نبوي در ابتدای این مناظره گفت:اصلاح طلبان به قواعد دموکراسی گردن ننهادند و رای بالای احمدی‌نژاد را بر نتافتند.

وی همچنین با اشاره به برخی مواضع در خصوص لبنان و فلسطین،گفت: برای ما موضوع حماس، حزب و فلسطین حایز اهمیت است البته کشورهایی همچون ترکیه نیز با قواعد دموکراتیک به حمایت از فلسطین روی آوردند و مانور نظامی مشترک با اسرائیل را لغو کردند.

در ادامه زیباکلام استاد دانشگاه تهران طی سخنانی تصریح کرد: به دلیل فقدان نهاد بی طرف ناظر بر انتخابات (کمیسیون ملی انتخابات) که مورد قبول هر مردم باشد نمی‌توان پذیرفت كه انتخابات اخیر بدون شبهه است.

وی با بیان اینکه ما در زمینه دموکراسی در حد افغانستان نیز نیستیم ادامه داد: دیدیم که چطور بی طرفانه انتخابات افغانستان را که شبهاتی نظیر انتخابات ایران داشت ملغی اعلام شد به عنوان مثال در برخی حوزه‌ها آرای کرزای پیش از میزان واجدین شرایط بود.
وی همچنین در مورد سخن نبوی که مساله حزب الله و فلسطین حایز اهمیت است اظهار داشت:برای بنده موضوع مسلمانان ایغور چین، چچن و. . . در حد مسلمانان فلسطین مهم است.

وی با طرح این سوال که من نمی‌دانم دوستان تندروی اصولگرا چرا گمان می‌کنند که جمهوری اسلامی خاری در چشم آمریکاست اضافه کرد: آمریکا به چه چیز ماحسادت می‌کند به واردات یا صادرات؟
این استاد دانشگاه خطاب به عضو مرتضي نبوي گفت:‌ای کاش آقای نبوی به آن چیزی که می‌گفت ایمان نداشت ولی متاسفانه جنا ح راست افراطی به حرف‌هایی که می‌زند اعتقاد دارد از جمله اینکه جمهوری اسلامی خاری در چشم آمریکاست.

وی با بیان اینکه علوم انسانی باعث بی‌دینی نمی‌شود، اظهار داشت: علوم انسانی در ایران عقب مانده است در نتیجه مسایل سیاسی تحلیل نمی‌شود.

زیبا کلام روز 22 خرداد سال جاری را نقطه عطفی در جمهوری اسلامی دانست و گفت: در این روز برای اولین بار شکاف دولت و ملت آشکار شد.

وی افزود:گروه راست افراطی خود را صاحب انقلاب، نظام و مملکت می‌داند و حق و سابقه‌ای برای جناح رقیب قائل نیست.

در ادامه مرتضي نبوي گفت: عده‌ای در نماز جمعه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شرکت می‌کنند صرف نظر اینکه نماز می‌خوانند یا نه، در روز قدس شرکت می‌کنند ابایی از روزه خواری ندارند خیلی راحت شعار جمهوری ایرانی، نه غزه نه لبنان و مرگ بر روسیه را مطرح می‌کنند البته ما حقوق آنها را به رسمیت می‌شناسیم و از واقعیت‌هاي جامعه ما هستند.

وی ادامه داد: یک عده از تحصیل کردگان و دانشگاهیان ما که جمهوری اسلامی و قانون اساسی و تفکر حضرت امام (ره) را قبول ندارند وجود دارند البته عیبی ندارد و حقوق‌شان باید مطابق قانون رعایت شود اما آنان نیز باید قانون را رعایت کنند و در چارچوب آن نظراتشان را معرفی کنند.

نبوی خاطرنشان كرد:در مورد انتخابات فکر می‌کنم این شیوه برخی از جریان‌های سیاسی بود که نهادهای قانونی را چنانچه قضاوتشان به نفع آنها نبود جانبدارانه و غیر مستقل معرفی کند البته با این مساله در سال 76 نیز شایعه‌ای که مطرح شد (مي‌نويسند خاتمی، می‌خوانند ناطق نوری) اما در نتیجه آقای خاتمی با همین سازوکار شورای نگهبان انتخاب شد.

وی تاکید: این اولین انتخابات ما نیست که برگزار می‌کنیم بلکه سی امین انتخابات است و در طول این سطح در مقطع نهادها در اکثریت چپ بوده و مدتی نیز در اکثریت راست و متاسفم که یک جریان آنقدر منافع‌اش برایش مهم است که اگر در انتخابات مردم به آنها رای ندهند نتیجه انتخابات و همه نهادها را زیر سوال برده غیر مستقل معرفی می‌کند در واقع دست به دست شدن قدرت در کشور وتغییر نظر مردم برای آنها مطرح نیست بنابراین وقتي رای نیاوردند حتما تقلب شده و همه نهادها غیر مستقل بودند این نوعی توهین به فهم مردم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در اینکه انتخابات با مشارکت بالای مردم برگزار شد کسی تردیدی ندارد اما بسیاری از نظرسنجی‌های خارجی که البته جریان مقابل نظرسنجی‌های داخلی را قبول ندارد اعلام کرده بودند که نتیجه آرا به نسبت دو به یک خواهد بود.

وی همچنین از زیربار نرفتن مهندس موسوی در قبال نامه محتشمی‌پور و موسوی لاری مبنی بر اینکه شبهات در خصوص آرای از پیش نوشته شده یا با‌ شناسنامه‌های جعلی و مردگان اخذ شده انتقاد کرد و گفت: محتشمی پور و موسوی‌لاری هر دو وزیر کشور و برگزار‌کننده انتخابات بودند. اما اینکه باید فقط آقای موسوی رای می‌آورد و لاغیر انسان را به شک می‌اندازد و من متاسفم که این مقدار منطق حاکم نبود تا قواعد فوق بررسی شود و آن کار صورت بگیرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به زیباکلام گفت: من متاسفم که آقای زیباکلام دموکراسی ما را با افغانستان مقایسه می‌کند به نظر می‌رسد که وی از عرق ملی نیز برخوردار نیست و این گونه چوب حراج می‌زند به زحمات 30 سال انقلاب که امروز الهام بخش بسیاری از کشورهاست.

نبوی اظهار داشت: من از آقای زیباکلام سوالی دارم و آن اینکه موضع وی در برابر شعار جمهوری ایرانی یا نه غزه نه لبنان آیا با این تفکر همراه هستند یا خیر؟

زیبا کلام پاسخ داد: اگر قرار باشد در این مناظره همدیگر را سوال وجواب کنیم بنده نیز از شما می‌پرسم چطور طرفدارامام هستید ولی خانواده وی را توهین می‌کنید و یا چطور به خط امام و انقلاب وفادارید در حالی که قدیمی‌ترین، اصلی‌ترین و وفادارترین نیروهای انقلاب را که از سال 42 با امام بودند را کنار گذاشته و خانه‌نشین می‌کنید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: در خصوص اینکه چرا خانواده حضرت امام مورد هجمه قرار گرفته گفتنی است افراد بعد از امام هم می‌توانند صالح باشند هم می‌توانند نباشند و اگر هم صالح نبودند من اعتقادي ندارم که باید به آنها بی‌احترامی کرد.

زیبا کلام پرسید:جرم آقایان رمضانزاده و محسن میردامادی چیست که اکنون ماههاست در انفرادی هستند و یا توضیح برای دستگیری 60 – 70 نفر در یک مراسم دعای کمیل چیست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اما در خصوص انتخابات آنقدر مدارک له و علیه وجود دارد که من نه می‌توان بگویم که احمدی‌نژاد 24 میلیون رای آورد و نه اینکه بگویم تقلب شد. اما خوشا به حال شما که به راحتی مسایل برایتان حل و فصل شد اما سوالی وجود دارد و آنچه که برای ما ثقیل است اینکه احمدی‌نژاد در سال 84، 18 میلیون رای داشت و در سال 88، 24 میلیون و در مقابل آقای هاشمی‌رفسنجانی 10 میلیون که نزدیک به 20 میلیون نیز از واجدین شرایط به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکردند. اما 7 میلیون رای بیشتر احمدی‌نژاد نسبت به دوره قبل از کجا آمد؟ از داخل 10 میلیون رای آقای هاشمی یا از آن 20 میلیونی که هیچ گاه شرکت نمی‌کنند؟

وی با بیان اینکه انشاء الله نهاد رهبری یا یک دستگاه مستقل دیگر این انتخابات را بررسی کنند زیرا در هر دو طرف مسایل پیچیده‌ای وجود دارد اظهار داشت: مشکل ما این است که نهاد مستقل در ایران وجود ندارد البته من ایران را با افغانستان نیز مقایسه نکردم بلکه گفتم که در آنجا نهاد مستقل و مورد اعتماد آحاد مردم وجوددارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس اظهار داشت: مبارزه با فساد حکومتی واجرای عدالت برای اکثریت قاطع مردم ما دارای اهمیت است از آنجا که احمدی‌نژاد نیز به این عنوان شناخته شده که عدالت خواه است و با تمام وجود به دنبال اجرای عدالت است در سال 84 نیز این وعده را داد که با پدیده اشرافی گری مقابله خواهد کرد رای آورد.

نبوی افزود: احمدی‌نژاد در 4 سال گذشته شبانه روز در جهت مبارزه با فساد اقدام کرد و دست اشرافی‌گری را همانگونه که وعده‌اش را داده بود از حکومت قطع کند و چهره‌های شناخته شده را معرفی کند در مناظره انگشت روی آن گذاشت بنابراین از آنجا اکثریت قاطع مردم ما به دنبال مبارزه با فساد بودند این را دریافتند.

وي همچنین در خصوص پدیده شکاف میان دولت و ملت که زیباکلام مدعی شد در روز 22 خرداد به وجود آمد اظهار داشت: این شکاف در گذشته بود و در زمان آقای احمدی‌نژاد ترمیم شد زیرا احمدی‌نژاد با مردم و از جنس مردم بود اما در گذشته افرادی که تحت عنوان کارگزاران نظام گروهی را شکل داده بودند وضع زندگیشان با مردم متفاوت شده بود.

نبوي مدعي شد: پس از مناظره احمدی‌نژاد و موسوی شاهد بودیم بسیاری از جوانان که طرفدار موسوی بودند و تیپ آنها اصطلا امروزی بود عکس موسوی را پاره کردن و شعار موسوی کم آورده مطرح شدو بدین ترتیب مقدار زیادی آرای موسوی به نفع احمدی‌نژاد ریخت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در مناظره، احمدی‌نژاد ماهرانه آقای موسوی را به پدیده اشرافی‌گری منتسب کرد که البته آقای موسوی مورد حمایت پدیده اشرافی‌گری قرار گرفته بود و با آنها نیز عکس مشترک تبلیغاتی داشت. بنابراین 7 میلیون آرای احمدی‌نژاد معقول بود. از طرف دیگر نیز مردم با پوست وگوشت خود احساس کردند که منابع ملت در جهت رفع فقر و تبعیض صرف می‌شود.

وی اضافه کرد: البته به نظر من آنقدر که احمدی‌نژاد طرفدار عدالت است طرفدار آزادی نیز می‌باشد.

نبوي با اشاره به برخی اعترافات که پس از برگزاری دادگاه مطرح شد،اظهار داشت: افرادی بدون اینکه فشاری باشد اشتباهاتشان را به صراحت بیان کردند از جمله سعید حجاریان که من وی را از سالهای قبل از انقلاب می‌شناسم دیدیم که چگونه به صراحت و بدون هیچ فشاری مصاحبه کرد و آن را مطالب را بیان کرد.

نبوي در پایان تاکید کرد: بنابراین فکر می‌کنم ارتقای سطح مشارکت مردم با توجه به اینکه هیچ کس نه در داخل و نه در خارج آن را تحریم نکرد طبیعی بود و برای جریان‌های سیاسی کشور نیز انتخابات سرنوشت ساز بود.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator