۱۳۸۸/۰۸/۰۹

سید محمد خاتمی: ما همچنان در مقام نقد قدرت موجود باقی می‌مانیم


سید محمد خاتمي در دیدار بااعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه و علوم پزشکی تهران:
ما همچنان در مقام نقد قدرت موجود باقی می‌مانیم


ادامه راه سبز«ارس»: سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، برای نخستین بار به وقایع دهه شصت و سرکوب مخالفان در آن زمان اشاره کرد و از قول امام راحل گفت که "آنها استثنائاتی بودند که به خاطر جنگ و شرائط ویژه پیش آمدند و بنا داریم که همه به قانون برگردیم "

رییس جمهور محبوب دوره اصلاحات، با اشاره به سه مقطع از زندگی امام خمینی (ره) با بیان اینکه "دقت در آن می تواند برای شرایط فعلی رهگشا باشد"، گفت: در ابتدای شکل گیری جمهوری اسلامی و پیش از انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) با توجه به وجود گروه های غیردینی و بعضا مارکسیست که در میان مردم وجود داشتند همواره بر این نکته تاکید داشتند که در نظام جمهوری اسلامی حتی افرادی که ضد خدا و ضد دین هم باشند، تا زمانی که دست به سلاح نبرده باشند و توطئه نکنند، ایمن هستند.

خاتمی افزود: بعد از انقلاب نیز به علت شرایط جنگ و ترور، بعضا رویدادهایی را داریم که امام در واپسین سالهای پر برکت عمرشان با اشاره به آنها فرمودند که آنها استثنائاتی بودند که به خاطر جنگ و شرائط ویژه پیش آمدند و بنا داریم که همه به قانون برگردیم .

رییس بنیاد باران یادآور شد: امام همواره بر حضور و فعالیت گرایش ها و سلایق مختلف اصرار داشتند؛ به طور مثال خود امام (ره) تاکید داشتند که مجمع روحانیون مبارز در کنار جامعه روحانیت مبارز فعالیت داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دفتر خاتمی، رییس جمهور پیشین کشورمان گفت: نکته مهم پذیرش این نکته است که در جامعه بحران به وجود آمده و از آن پس است که می‌توان راه چاره‌ای اندیشید. اگر در امروز و درشرایط فعلی دچار خطای در تحلیل شویم ، در آینده دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه اگر ما که به اصل نظام اعتقاد داریم، نتوانیم حرف نزنیم، دیگران که اعتقادی ندارند، دست به عمل خواهند زد و نتیجه عمل آنها چیزی نیست که مطلوب ما باشد، گفت: نباید بگذاریم کار به جایی برسد که تقاضاها از درون کشور به بیرون نظام برود.

سیدمحمد خاتمی در تبیین مجدد اصول اصلاحات گفت: ما همچنان اصلاحات را بر مبنای دین می دانیم، مبدا هویتی خود را انقلاب اسلامی و چارچوب حرکت خود را جمهوری اسلامی می‌دانیم، اما اعتقاد داریم که در عمل، انحراف هایی وجود دارد که با همان معیار های دینی و انقلابی باید اصلاح شوند.

رییس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تاکید کرد که "ما به هیچ عنوان طرفدار خشونت نیستیم، در مقابل عده‌ای جز به خشونت نمی‌اندیشند و عمل نمی‌کنند".

رئیس جمهور محبوب ایران با اشاره به مسیر اصلاحات و حرکت آن در چارچوب نظام جمهوری اسلامی گفت: معیار های یک نظام مطلوب مردمی در الگوی جمهوری اسلامی جمع شده است و بزرگترین رسالت ما این است که نظامی را به وجود بیاوریم که بشر در آن آزادی و پیشرفت و عدالت ببیند و ما اعتقاد داریم که با همین قانون اساسی می توان در همین مسیر ادامه داد.

خاتمی در این دیدار، انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را تشکلی دانست که در کوران حوادث سال های اخیر، همواره توانسته با تکیه بر اصل دین داری و با حرکت در چارچوب نظام و قانون اساسی خودرا حفظ کند. گفت : وقتی برای انجمن اسلامی دانشجویان که برآمده از متن دانشگاه است، سوالات جدی پیرامون مسائل اخیر پیش می آید، پیداست که جامعه ما با بحران مواجه شده است.

خاتمی همچنین با اشاره به فرمان ۸ ماده‌ای امام راحل تصریح کرد: هیچ کس حتی دستگاههای امنیتی ، حق تجسس در امور شخصی افراد را ندارد و حتی با بهانه های امنیتی نیز نمی توان به امور خصوصی شهروندان وارد شد و در آن تجسس کرد.
خاتمی خاطر نشان کرد: متاسفانه گاهی برخی این انحرافات را عین نظام قلمداد می کنند. ما همچنان در مقام نقد قدرت موجود باقی می مانیم، البته در چارچوب جنبشی که اسلام و نطام و انقلاب را قبول دارد.

1 نظرات:

Anonymous گفت...

آقا بقیه وبلاگاتون فیلتر شده اند...
سریع برای جایگزین هایشان فکری بکنید

sayer weblogatun filter shode and bi zahmat sari' fekri baray jaygozini anha bokonid

V


Hajiحاجی

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator