۱۳۸۸/۰۸/۰۷

«مجرمان بزرگ» و شعار کلیدی «رای ما چه شد»


«مجرمان بزرگ» و شعار کلیدی «رای ما چه شد»


"قبل از هرچيز يک نکته بسيار مهم را يادآوری کنم. پرداختن به موضوعاتی مثل گفتگوهای ننگين ژنو و امثال آن، به هيچ وجه نبايد ذهن ما را از اصل ماجرا که دزدی آرای مردم و عدم مشروعيت دولت کودتا است، منصرف کند. دولت برآمده از خيانت در آرای مردم، تحت هر شرايط خوب يا بدی، غيرمشروع است و اولين و اصلي‌ترين خواسته نهضت سبز بازگرداندن آرای مسروقه مردم به آن‌هاست."

مهندس موسوی امروز درباره مذاکرات ننگین ژنو سخن گفت. جالب است که دوستان غیرتی غرب‌ستیز که در زمان ریاست‌جمهوری خاتمی زیر چرخ اتومبیل‌های سفرای اروپایی دراز کشیدند تا به توافقات تهران و اروپا اعتراض کنند، حالا خاموشند. قبلاً به اجمال در تحلیلی در این باره چیزهایی نوشته بودم. اکنون فقط برای یادآوری، بخشی از توضیح گزارش امروز رویترز درباره گفتگوهای ژنو را می‌آورم (می‌دانید که ماجرا نحوه تامین سوخت راکتور تهران است):

«در این توافقنامه از ایران خواسته شده 75 درصد از یک و نیم تن اورانیوم با غنای پایین خود را برای غنی‌سازی بیشتر تا پایان سال میلادی جاری (یعنی 11 دی) به روسیه بفرستد تا پس از آن برای تبدیل به میله‌های سوخت به فرانسه ارسال شود.»

نکات:

1- آقایان این‌همه مباهات می‌کردند که «فرانسه از دور مذاکرات کنار گذاشته شده». معنای کنار گذاشته شدن در قاموس کودتا یعنی این.

2- فرانسوی‌ها بلافاصله پس از اعلام این توافق از احتمال شرکت اسرائیل در این فرایند سخن گفتند. لابد فردا می‌خواهند از کنارگذاشتن اسرائیلی‌ها از غنی‌سازی خبر بدهند!

3- محسن رضایی درباره تحویل 1200 کیلو اورانیوم به غربی‌ها چنین اظهارنظر کرده:

«ما برای تأمین سوخت رآکتور امیرآباد، نیازمند سی کیلوگرم اورانیوم با درصد غنی‌سازی 20% هستیم که این سوخت می‌تواند دست‌کم بیست سال برای ما در رآکتور بازدهی داشته باشد تا بتوان از آن رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی و همچنین تجهیزات رادیواکتیو برای سیستم‌های حفاظتی و مصارف دارویی و میکروب‌زدایی و همچنین کشاورزی را تأمین کرد؛ بنابراین، با میزان 280 تا 350 کیلوگرم اورانیوم با غلظت 3.5 درصد ـ که در اختیار داریم ـ می‌توان سوخت مورد نظر برای 20 تا 25 سال را برای رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تأمین کرد و به این ترتیب، نیازی به تحویل بیش از این مقدار سوخت به کشورهای خارجی نیست.»

4- ظاهراً معامله پشت پرده باید چیزی شبیه به این باشد که طرف ایرانی با توجه به استفاده‌های تبلیغاتیاش از عدم تعلیق غنی‌سازی، به امریکایی‌ها تعهدی داده که اساساً کل نگرانیشان را رفع کند و از طرف دیگر هزینه داخلی هم برای کودتا نداشته باشد. یادمان نرفته که الان اصلیترین نگرانی اسرائیل و امریکا این است که (طبق آخرین برآوردهایشان) در صورتی‌که ایران تصمیم به ساخت بمب هسته‌ای داشته باشد، در مدت زمان یک سال میتواند از این 1500 کیلو اورانیوم، بمب اتم بسازد. الان مسئله فوری و عاجل اسرائیلی‌ها غنی‌سازی نیست، بلکه روشن کردن تکلیف این اورانیوم‌هاست. در صورتی‌که این توافق به نتیجه برسد هم اسرائیلی‌ها به مقصودشان رسیده‌اند و هم دولت کودتا همچنان می‌تواند ژست بگیرد که دیدید ما تعلیق را نپذیرفتیم و چه و چه.

5- علت دست و دل بازی کودتا در حراج منافع ملی هم چیزی نیست جز اجماع بین‌المللی برای مقابله با دولت، به خصوص بعد محرز شدن تقلبی بودنش و اعتراضات سبز شما. گام اول این بود که امریکایی‌ها با اعلام انصراف از طرح سپر موشکی در شرق اروپا، دل روسیه را بدست آوردند (و طبق معمول دوستان باوفای روس بلافاصله از همراهی در تحریم ایران خبر دادند) و دیگر اینکه به تدریج بسته‌های تحریم هم آماده شد. مثل طرح تحریم بنزین که امروز در کنگره یکی از مهمترین مراحل تصویبش را گذراند. از خبرگزاری فرانسه نقل می‌کنم:

«کمیته سیاست خارجی کنگره قانونی را به تصویب رساند که در صورت تصویب نهایی کنگره به رئیس جمهور این اختیار را خواهد داد که با هر بنگاه که بنزین به ایران صادر کند یا در صادرات بنزین به ایران یاری رساند یا به تولید بنزین در داخل ایران به این کشور کمک کند، از انجام کسب و کار در امریکا منع شود. ... ایران به دلیل کمبود ظرفیت‌های پالایشگاهی 40 درصد مصرف خود را از خارج وارد می‌کند ... تامین کنندگان اصلی بنزین ایران عبارتند از: کارخانه ویتول سوییس، کارخانه سوییسی آلمانی ترافیکورا، توتال فرانسه، گلنکور سوییس، بریتیش پترولیوم و شرکت هندی رلاینس ... این طرح شرکت‌هایی که حمل و نقل بنزین را به عهده بگیرند را نیز شامل می‌شود ... »

6- در تاریخ سده‌های اخیر ایران، همیشه روال بر این بوده که حاکمانی که مشروعیت مردمی نداشتند، به قدرت‌های خارجی رشوه می‌دادند تا سرپا بمانند. کودتا هم استثنایی بر این رویه تاریخی نیست.

7- فردا قرار است پاسخ نهایی ایران به این پیشنهاد داده شود. طبق اخبار علی اصغر سلطانیه امروز (چهارشنبه) تهران را به مقصد وین ترک کرده تا در دیدار با البرادعی پاسخ رسمی را اعلام کند. بعید می‌دانم با واکنش روشنگرانه میرِ ما، آنها بخواهند به چنین ذلتی تن بدهند؛ بهرحال هر دو روی سکه خیانت است.

8- مجدداً و در آستانه راه‌پیمایی سبز سیزده آبان تاکید می‌کنم که تمام این مسائل برای نهضت سبز حاشیه است. مسئله اصلی نهضت سبز «تقلب» در آرا و «خیانت به امانت» مردم است. هیچ خیانتی از سوی کودتا وقیح‌تر از گناه کبیره سرقت نیست؛ همچنان که هیچ دستاورد احتمالی کودتا، واقعیت غیرمشروع و تقلبی بودن دولت را تغییر نخواهد داد. فراموش نکنید که رهبر (معظم) ایران پس از حدود پنج ماه از کودتا امروز هم موضوع اصلی سخنانش کودتا و حواشیاش بود و جالب‌تر از همه این جمله‌اش که: «زیر سوال بردن اصل انتخابات بزرگترین جرم است».

دیگر نباید شک داشت که شعار «رای ما چه شد» باید همچنان کلیدی‌ترین شعار نهضت سبز باقی بماند. تاریخ درباره مجرمان بزرگ قضاوت خواهد کرد.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator