۱۳۸۸/۰۸/۰۷

سخنان جدید رهبری؛ این بار نوبت کیست؟

سخنان جدید رهبری؛ این بار نوبت کیست؟


با گذشت نزدیک به چهار ماه و ده روز از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری و به رغم تلاشهای رهبری نظام، روسای قوای سه گانه ، نهادهای نظامی و انتظامی و امنیتی، صدا و سیما و به کارگیری همه ابزارهای اقناعی و تهدیدی جمهوری اسلامی درفرونشاندن اعتراضات پس از انتخابات و عادی نشان دادن فضای سیاسی کشور و تلاش همه جانبه برای نمایش پایان گرفتن" فتنه" انتخابات، موضوع انتخابات همچنان موضوعی داغ هم در ایران و هم در خارج از مرزهای ایران محسوب می شود. هفته ای نیست که به مناسبت انتخابات دهم ریاست جمهوری برنامه، نشست، میزگرد یا کنفرانسی برگزار نشود و زوایای جدیدی از این حادثه سرنوشت ساز عیان نگردد. فضای دانشگاهها همچنان ملتهب و بحرانی ست و به تبع آن فضای عمومی کشور نیز در حالت عادی نیست. به رغم اختناق شدید خبری حاکم بر رسانه های مکتوب، هنوز می توان از لای سطور مطبوعات و ناگفته های مسئولین نظام به فضای پر التهاب اجتماعی و سیاسی کشور پی برد. همه چیز موید آنست که وجدان عمومی جامعه از نتیجه انتخابات قانع نشده و جامعه همچون آتشفشانی در آستانه فوران است. سخنان دیروز رهبر در دیدارجمعی از نخبگان سیاسی و فرهنگی هر چند دربرگیرنده یک تهدید بود، ولی بیشتر نشان از هراس و ترس رهبری حکومت از حرکت های اعتراضی مردم داشت. شاید بتوان این اظهارات را در آستانه ۱۳ آبان نشانه ای از اوج هراس رهبر جمهوری اسلامی از تجمع آینده سبزها در روز جهانی مبارزه با استکبار دانست.

جرم جدید!

مقام رهبری روز گذشته در دیدار نخبگان ، زیر سئوال بردن اصل انتخابات را بزرگترین جرم خواندند و با انتقاد از بی توجهی برخی به این جرم افزودند:" همان فردای انتخابات عده ای بدون دلیل و استدلال، آن انتخابات عظیم را دروغ خواندند آیا این جرم کمی است."

این اظهارات رهبری در حالیست که قانون مجازات اسلامی در ماده 2به تعریف جرم پرداخته و صراحتا گفته است:" ماده 2 - هر فعل يا ترك فعلي كه در قانون براي آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب مي شود.

بر این اساس،به لحاظ حقوقی ، در هیچ جای قانون، نفس اعتراض و زیر سئوال بردن انتخابات جرم شناخته نشده است. از طرف دیگر دامنه اختیارات رهبری که در اصل 110 قانون اساسی به تفصیل بیان شده، اجازه تصویب یا تفسیر قانون را بر عهده ایشان ننهاده که بتوان احراز یک وظیفه جدید را در حیطه اختیار ایشان تلقی نمود و این دو مهم(تصویب ) ازجمله اختیارات قوه مقننه وتفسیر در حدود اختیار مجلس و در مواردی دادستان(قوه قضاییه) می باشد. مضاف براینکه هیچ کس آن انتخابات را دروغ عظیم نخواند، بلکه معترضین،نتیجه انتخابات را دروغ عظیم تلقی کردند.


پیغام به صحنه گردانان

آیت الله خامنه ای با اعلام برخی مسائل پشت صحنه، به دادن پیغام به عناصرصحنه گردان در اولین ساعات پس از انتخابات اشاره کردند و افزودند: "در همان ساعات اول به آنها پیغام خصوصی دادم که شما در حال شروع برخی مسائل هستید اما دیگران از آن ها سوءاستفاده می کنند و شما نمی توانید ماجرا را کنترل کنید و همانطور هم شد. در حالیکه کسانی که وارد عرصه سیاست می شوند باید مثل شطرنج بازِ ماهر، حرکات و تغییرات بعدی عرصه را نیز محاسبه و پیش بینی کنند. ایشان با اشاره به سخنانشان در نماز جمعه پس از انتخابات افزودند:" ابتدا پیغام خصوصی و نصیحت لازم داده شد اما وقتی انسان ناچار می شود برخی مسائل را علناً نیز ابراز می کند."

این سخنان برای نخستین بار است که طی ماههای اخیر از جانب آیت الله خامنه ای بیان می شود.در حالیکه پیش از این میرحسین موسوی اعلام کرده بود که شب برگزاری انتخابات چندین بار تلاشش برای تماس با رهبری انقلاب جهت ابراز نگرانی از وقوع تخلفات گسترده انتخاباتی به نتیجه نیانجامیده وبرغم تلاش فراوان، موفق به گفتگو با رهبر انقلاب نشده است.

در حالیکه اظهارات شدیداللحن آیت الله خامنه ای پس از انتخابات در اولین نماز جمعه پس از انتخابات منجر به سرکوب گسترده مردم و اوج گرفتن بازداشت ها و فشارها بر معترضین گردید، تحلیلگران بر این باورند که اظهارات جدید آیت الله خامنه ای با هدف شدت عمل بخشیدن به دور جدید سرکوبها آغاز شده است. عملیاتی که نوک حمله آن متوجه سران جنبش سبز آقایان کروبی ،موسوی و خاتمی و حتی شاید در مرحله بعد هاشمی رفسنجانی می باشد.


مسئولیت تبعات و هرج و مرج

آیت الله خامنه ای در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات، با اشاره به اینكه زورآزمایي خیاباني بعد از انتخابات در واقع به چالش كشیده شدن اصل انتخابات و مردم سالاري است، تأكید كردند:" از همه مي خواهم به این روش غلط خاتمه دهند كه اگر خاتمه ندهند مسئولیت تبعات و هرج و مرج آن، بعهده آنها خواهد بود."

ایشان افزودند:" برخي ها بدانند كه با حركات خیاباني نمي توان اهرم فشار بر ضد نظام بوجود آورد و مسئولان را وادار كرد تحت عنوان مصلحت زیر بار خواسته هاي آنها بروند چرا كه تن دادن به مطالبات غیر قانوني زیر فشار، شروع نوعي دیكتاتوري است."

ایشان خاطرنشان كردند:" اینگونه تصورات و محاسبه ها، اشتباه است و اگر این تصورات غلط، عواقبي هم پیدا كند مستقیما متوجه فرماندهان پشت صحنه خواهد بود كه اگر ضروري شد مردم آنها را در وقت لازم خواهند شناخت."


تکرار تهدیدها در قالبی جدید


به نظر می رسد اکنون با گذشت 4 ماه از این نماز جمعه، آیت الله خامنه ای که می بیند روز به روز پایه های اقتدارش ضعیف تر شده و بیشتر توسط مخالفان به چالش گرفته می شود، بار دیگر وارد میدان شده و با جرم تلقی کردن" زیر سوال بردن انتخابات"، ضمن اعلام دوباره حمایت خود از دولت، در پی آن است که مشت آهنین خود را به معترضین نشان دهد.

آیت الله خامنه ای در دیدار دیروز خود،" مواجهه کردن مجموعه ای از مردم با نظام و کشور را آنهم در حالیکه این مجموعه، صادقانه و بدون سوءنیت وارد میدان انتخابات شده بودند، خلافی بزرگ دانستند".

باید در انتظار نشست که گروه هدف این سخنان جدید آیت الله خامنه ای، طی روزهای آینده با چه حربه تازه ای برای سرکوب و محدود شدن، مواجه خواهد شد.


بازی شروع شد


به نظر می رسد اظهارات جدید محسنی اژه ای در جمع خبرنگاران در خصوص شكایت نمایندگان مجلس از میر حسین موسوي مبنی بر اینکه:" در تاریخ 29 مهرماه سال جاري دو تن از نمایندگان مجلس متن شكوائیه كه تعداد قابل توجهي حدود 100 نفر آن را علیه موسوي امضا كرده بودند تنظیم و به بنده ارائه كردند كه دادستاني كل كشور در این خصوص مشغول بررسي مطالب ارائه شده است."اولین واکنش و اقدام رسمی برای محقق کردن خواسته رهبری بعد از اظهارات روز گذشته ایشان است.

این درحالیست که محمدتقی رهبر در گفتگو با اعتماد، گفته:"اولاً این شکایت قدیمي است و مربوط به چهار ماه قبل است. اگر قرار بر این بود باید در همان زمان اوج بحران این شکایت هم طرح مي شد اما مساله این است که ما به عنوان نمایندگان مردم از این افراد شاکي هستیم که چرا هنوز به همان منوال عمل مي کنند، مرتباً بیانیه مي دهند و مصلحت نظام را رعایت نمي کنند.

محمد تقی رهبر شکایت علیه میرحسین موسوی را"هشداری" برای او و کروبی توصیف کرد تا از اعتراض دست بردارند و گفت"این شکایت در واقع هشداري است براي این آقایان که بیش از این همانند آنچه در روز قدس کردند، به التهاب دامن نزنند. از طرفي این شکایت به دادسرا مي رود و در آنجا همه در برابر قانون برابر هستند و اگر دلایل قانوني ما وارد بود که رسیدگي مي شود وگرنه رفع شکایت مي شود.

شاید نوار ویدیویی اخیر مهدی کروبی مبنی بر اینکه همچنان مقاومت خواهد کرد ودر تمام تجمعات آینده با اعلام قبلی حضور خواهد یافت، زنگ خطر را برای رهبری و حامیان دولت کودتا به صدا درآورده که باید سیاستی دگر را پیشه کنند.

بهاره آزادی

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator