۱۳۸۸/۰۸/۰۵

هنگامه شهيدی: " يا در اعتصاب غذا می ميرم، يا آزاد می شوم"


هنگامه شهيدی: " يا در اعتصاب غذا می ميرم، يا آزاد می شوم"

ادامه راه سبز«ارس» به نقل از کميته گزارشگران حقوق بشر: هنگامه شهيدی، روزنامه‌نگار زندانی که در تاريخ ۹ تيرماه بازداشت شده بود، ساعتی پيش، پس ازحدود ۱۲۰ روز، از بند ۲۰۹ زندان اوين به بند عمومی انتقال يافت. وی که پيش‌تر قرار بود با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليونی از زندان آزاد شود، در اعتراض به ادامه بلاتکليفی خود، از شب گذشته دست به اعتصاب غذا و دارو زده است.

وی که می‌بايست روزانه ۲۸ عدد قرص را مصرف کند، از شب گذشته از مصرف دارو خودداری نموده است. به گفته‌ی شهيدی، اين قرصها شامل قرصهای اعصاب و قلب هستند.


هنگامه شهيدی در شرح انتقال خود به بند عمومی می‌گويد:" به دليل خصومت يکی از نگهبانان بند ۲۰۹، من و فريبا پژوه را از يکديگر جدا کردند. عصر امروز نيز، به من اعلام کردند که وسايلم را برای آزادی جمع کنم و درحالی که تا دم در زندان اوين نيز رفتم، مرا به بند عمومی منتقل کردند." وی در مورد اعتصاب غذای خود می‌گويد:" امسال نذر کرده بودم تا در تاريخ ۸/۸/۸۸ به حرم امام رضا بروم، اما با توجه به وضعيت بلاتکليفی، اعتصاب غذای خود را از ديشب آغاز کردم. اين تنها راهی است که می‌توانم نسبت به شرايط خود اعتراض کنم. يا جنازه من از زندان اوين خارج می‌شود، يا اينکه آزادم می‌کنند"."

شهيدی، مدت ۵۰ روز را در سلول انفرادی به سر برد و پس از آن به سلول‌های چند نفره بند ۲۰۹ انتقال يافت. اين روزنامه‌نگار زندانی، به شهادت افرادی که از زندان اوين آزاد شده‌اند، در جريان بازجويی‌های خود، تحت شديدترين فشارهای روحی و روانی قرار گرفته است. همچنين، مسئولان زندان، امروز از ملاقات خانواده شهيدی با فرزندشان جلوگيری کرده‌اند.

ادامه بازداشت هنگامه شهيدی درحالی صورت می‌گيرد که حدود يک ماه پيش به خانواده او اعلام شد با تامين قرار وثيقه ۱۰۰ ميليونی می‌توانند وی را آزاد کنند. با اين حال،روز شنبه، محمد مصطفايی وکيل اين روزنامه‌نگار، اعلام کرد " برای موکلش قرار مجرميت صادر شده و پرونده او به دادگاه ارسال گشته است."

با توجه به شرايط جسمانی هنگامه شهيدی، ادامه اعتصاب غذای وی، می‌تواند موجب خطرات جدی برای او شود.

کميته گزارشگران حقوق بشر، ضمن ابرازنگرانی جدی نسبت به وضعيت سلامتی هنگامه شهيدی، ادامه بازداشت او را غيرقانونی دانسته و خواهان آزادی فوری وی است.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator