۱۳۸۸/۰۷/۲۷

افزایش بی سابقه واردات: ورود "مستقیم" ۲۴۳ تن برنج از آمریکا

در پی افزایش بی سابقه واردات:
ورود "مستقیم" ۲۴۳ تن برنج از آمریکا!


ادامه راه سبز - ارس: اردشیر محمدی، رییس کل گمرک ایران واردات برنج از آمریکا را تایید کرد و گفت برنج‌های آمریکایی با مجوزهای قانونی وارد کشور شده است.

آمار نشان می دهد که در شش ماهه اول امسال ۲۴۳ تن برنج به طور مستقیم از آمریکا وارد کشور شده است.

موضوع واردات مستقیم برنج از آمریکا پس از ورود بیش از دو هزار راس گاو از این کشور به ایران مورد توجه قرار گرفته است و می تواند نشان دهنده تحولاتی در روابط سیاسی و تجاری دو کشور باشد.

گاوهای آمریکایی چند روز پیش از یک کشتی اقیانوس پیمای آمریکایی که در بندر بوشهر کناره گرفته بود، وارد کشور شد که رویداد تجاری بی سابقه ای در ۳۰ سال گذشته به شمار می رود.

گفتنی است ایران در سال های گذشته به طور گسترده از طریق کشورهای میانی، گندم آمریکایی وارد کرده است.

برخی کارشناسان اقتصادی می گویند چنین آغازی در روابط تجاری با آمریکا، به زیان کشور تمام می شود.

براساس اطلاعات موجود، میزان واردات ایران از آمریکا در آغاز کار دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ نزدیک به ۹۸ میلیون دلار بود که این میزان در پایان سال ۱۳۸۷ به حدود ۵۴۹ میلیون دلار رسید که ۴۶۰ درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین صادرات ایران به آمریکا در سال ۸۷ با کاهش ۲۸ درصدی به ۶۳ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار رسید که نشان می دهد با افزایش چشمگیر واردات از این کشور، از میزان صادرات به آن کاسته شده است.

مازاد واردات و بحران برای شالیکاران

گذشته از واردات ۲۴۳ تن برنج از ایالات متحده، ایران امسال در مدت شش ماه حدود ۳۶۰ هزار تن برنج از امارات وارد کرده است.

همچنین در شهریور ماه امسال، یک محموله ۴۸ هزار تنی برنج از پاکستان و ۴۰ هزار تن برنج از هند وارد کشور شد.

آمار نشان می دهد که واردات برنج به کشور در پنج ماهه نخست امسال بیش از ۶۵۰ هزار تن بوده که با برشمردن واردات شهریور ماه، میزان واردات این محصول در شش ماهه نخست امسال به بیش از ۸۰۰ هزار تن رسید.

براساس گزارش وزارت بازرگانی، مصرف سالانه برنج کشور سه میلیون تن بوده که دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن آن در داخل تولید شده است.

در حالی که برای جبران کمبود ۷۵۰ هزار تن نیاز کل امسال به برنج، تنها در نیمه نخست سال نزدیک به ۸۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد شده و پیامد آن بحران برای شالیکاران کشور و ماندن محصول آنها در انبارها است.

روزنامه سرمایه به نقل از جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور نوشت: در سال جاری با ۶۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت شالیزارهای کشور، دو میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج تولید می شود.

به گفته دبیر انجمن برنج، «با توجه به اعلام افزایش ۲۱ درصدی مصرف سرانه توسط وزارت بازرگانی، واردات برنج به شدت افزایش یافت به طوری که ظرف سه سال گذشته سه میلیون و ۴۰۸ هزار تن از این محصول وارد شد.»

علیزاده شایق می گوید: باید در نظر گرفت برنج را نمی توان مدت طولانی در انبارها نگه داشت لذا آن عده از تولیدکنندگان که شالی را به برنج تبدیل کرده اند به طور قطع دچار زیان می شوند.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator