۱۳۸۸/۰۷/۲۴

دبيرکل سازمان ملل متحد از نقض حقوق بشر در ايران به شدت انتقاد کرد

دبيرکل سازمان ملل متحد از نقض حقوق بشر در ايران به شدت انتقاد کرد


«ارس» به نقل از صدای امریکا: اين گزارش نوزده صفحه ای دبير کل سازمان ملل متحد، که به کليه موارد نقض حقوق بشر درايران در طول سال گذشته پرداخته روز چهارشنبه انتشار يافته است

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد با ارائه يک گزارش ويژه به کشورهای عضو مجمع عمومی اين سازمان از وضعيت نقض حقوق شهروندان ايران توسط مقامات جمهوری اسلامی به شدت ابراز نگرانی کرده است.

اين گزارش نوزده صفحه ای دبير کل سازمان ملل متحد، که به کليه موارد نقض حقوق بشر درايران در طول سال گذشته پرداخته روز چهارشنبه انتشار يافته است.

کشورهای عضو سازمان ملل متحد سال گذشته بدنبال روبه وخامت گذاشتن وضيعـت نقض حقوق بشر درايران، با تصويب قعطنامه ای بارديگر از دبيرکل اين سازمان خواسته بودند که موارد نقض حقوق بشر در اين کشور را در طی سال از نزديک دنبال کرده و گزارش جديدی به شصت و چهارمين اجلاس مجمع عمومی که در حال حاضر در نيويورک برقراراست ارائه کند.

بان کی مون در اين گزارش بويژه از اعمال خشونت توسط نيروهای دولتی و انتظامی در روزهای پس از انتخابات دهمين دور رياست جمهوری در ايران عميقا ابراز نگرانی کرده است. موارد ديگر نقض حقوق شهروندان ايرانی توسط مقامات جمهوری اسلامی که در ايران گزارش به آن اشاره شده است ادامه سرکوب گسترده فعالين حقوق زنان، اقليت های مذهبی، قومی و همچنين اعدام جوانان بشمار می آيد.

گزارش دبيرکل سازمان ملل متحد همچنين به اعمال گسترده شکنجه، بد رفتاری با زندانيان، ادامه مجازاتهایی مانند شلاق و قطع اعضای بدن در ايران اشاره کرده است. شمار بي سابقه اعدامها، اجرای اعدام در ملاء عام، ادامه صدور حکم سنگسار توسط قضات جمهوری اسلامی در سال گذشته بخشهايی ديگری از اين گزارش را نيز به خود اختصاص داده اند.

دبيرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده است: "درسال گذشته اقدامات منفی در حيطه حقوق مدنی و سياسی عليه مردم ايران صورت گرفته است." دراين گزاش آمده است که وضعيت نقض جقوق بشر درايران از سال گذشته به مراتب بدتر شده است.

بان کی مون می گويد: " سال گذشته شاهد نقض گسترده حقوق بشر در ايران بويژه حمله به فعالين جنبش زنان، دانشجويان، کارگران، وساير فعالين مدنی بويژه در روزهای پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری بوده است."

اقدامات مقامات حکومت جمهوری اسلامی در سرکوب معترضين به نتايج انتخابات رياست جمهوری و ضعيت نقض اساسی ترين اصول حقوق بشر در ايران پس از اين انتخابات بخش عمده گزارش دبيرکل سازمان ملل متحد را به خود اختصاص داده است. در اين گزارش از ماجرای کشته شدن ندا آقاسلطان درجريان تظاهرات خيابانی در تهران ياد شده و اينکه هنوز مقامات جمهوری اسلامی از علت و چگونگی کشته شدن آن سرباز زده اند سخن به میان آمده است.

درگزارش بان کی مون که تاريخ تهيه آن بیست و سوم ماه سپتامبر را نشان ميدهد ولیکن روز چهارشنبه این هفته منتشر شده است به تفصيل و با شرح تمامی جزئيات و اسامی زندانيان به وضعيت نگران کننده و نقض سيستماتيک حقوق اقليت های مذهبی و قومی در سال گذشته نيز پرداخته شده است.

دبيرکل سازمان ملل به روند نگران کننده آزار و اذيت اقليت های قومی و مذهبی مانند " مردم عرب تبار خوزستان، کردها، اهالی بلوچستان، ترکهای آذربايجان، دراويش نعمت الهی، اهل سنت و بهائيان" در ايران اشاره می کند و می افزايد اين اقدامات به صورت "ادامه يک روش و عملکرد" مقامات حکومت جمهوری اسلامی عليه اقليت ها در اين کشوردرآمده است.

در اين گزارش همچنين به بيانيه های منتشرشده توسط کليه گزارشگر ويژه و موضوعی حقوق بشر در سازمان ملل وهمچنين کميسر عالی حقوق بشر، و بيانيه های خود وی در طول سال گذشته، بويژه در هفته های اخير، اشاره شده است که در آن از گزارش مربوط به قتل و بازداشت های خودسرانه تظاهرات کننده گان به نتايج انتخابات و اعمال گسترده خشونت توسط نيروهای انتظامی شکنجه ابراز نگرانی شده بود

دبيرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود بار ديگر از مقامات دولت جمهوری اسلامی خواسته است که درهای کشور را برای گزارشگران حقوق بشر اين سازمان بازکند و به آنها اجازه دهند که برای تحقيق به ايران سفرکنند.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator