۱۳۸۸/۰۷/۰۸

بسیج با تبانی کنترل بزرگ ترين معدن سرب و روي خاورميانه را در دست گرفت

خصوصی سازی به روایت دولت دهم:
بسیج با تبانی کنترل بزرگ ترين معدن سرب و روي خاورميانه را در دست گرفت

ادامه راه سبز «ارس»: با تبانی در مزایده خصوصی سازی بزرگ ترين معدن سرب و روي خاورميانه، این معدن در کنترل نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران قرار گرفته است.

معدن "انگوران" که به عنوان بزرگ‌ ترین معدن سرب و روي خاورميانه و يکي از بزرگ ترين و استثنايي ترين معادن سرب و روي جهان شناخته می شود، از طریق تبانی سه شرکت خریدار آن در مزایده، عملا تحت کنترل "موسسه مهر اقتصاد ایرانیان" درآمده است. موسسه مهر اقتصاد ایرانیان متعلق به نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران است.

جمشيد انصاري عضو کميسيون اقتصادي مجلس در گفت و گو با روزنامه اعتماد اعلام کرده که "تباني سه شرکت خريدار معدن انگوران در مزايده براي ديوان محاسبات کشور محرز شده و اين نهاد راي به ابطال مزايده اين معدن خواهد داد." او همچنین خبر داده که "خاطيان به سبب تخلف در معاملات دولتي به مجازات خواهند رسيد." به گفته انصاری "ديوان محاسبات معتقد است سه شرکت توسعه معادن روي ايران، پاسارگاد و بازرگاني روي ايران تباني کرده اند تا بزرگ ترين معدن سرب و روي خاورميانه را با کمترين قيمت به اختيار خود درآورند. اين معدن دو سال پيش به قيمت ۶۰۰ ميليارد تومان قيمت گذاري شده بود که در مزايده اخير با قيمت کف ۱۵۳ ميليارد توماني معامله شده است. شرکت توسعه معادن روي ايران با پيشنهاد قيمت ۱۸۶ ميليارد تومان برنده اين مزايده شده اما ديوان محاسبات کشور معتقد است اين شرکت با تباني انگوران را با کمترين قيمت به مالکيت خود درآورده است."

ديوان محاسبات کشور اعلام کرده "اين سه شرکت آنقدر ناشيانه تباني کرده اند که حتي فرم هاي درخواست مزايده با يک خط نوشته شده است." سه شرکتي که در اين مزايده حضور داشته اند در واقع يک شرکت هستند. چراکه صد درصد سهام شرکت بازرگاني روي و ۷۰ درصد سهام شرکت پاسارگاد مربوط به شرکت توسعه معادن روي و مابقي در اختيار موسسه مهر اقتصاد ايرانيان است. این در حالی است که موسسه مهر اقتصاد ايرانيان به همراه همكاران خود شامل صندوق ذخيره فرهنگيان و دانايان پارس ۲۵درصد از سهام شرکت توسعه معادن روی را نیز در اختیار خود دارد. به گزارش خبرنگار جرس، سردار عیسی رضایی مدیرعامل سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، ریاست هیات مدیره توسعه معادن روی را نیز بر عهده دارد. همچنین سردار محمد ابراهیم فروزنده نیز مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی است.

جمشيد انصاري همچنین از کمک تبلیغاتی شرکت توسعه معادن روی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری به نفع محمود احمدی نژاد خبر داده است: "وقتي ديدم اين شرکت دوباره وارد کارهاي سياسي شده نامه اي به مديران اين شرکت فرستادم و گفتم درست نيست شما به عنوان شرکتي صنعتي و معدني وارد فعاليت هاي سياسي شويد اما به هرحال وارد شدند و از جيب سهامداران براي فعاليت هاي انتخاباتي هزينه کردند."
گفتنی است مؤسسه مهر اقتصاد ايرانيان يکی از شش شرکت سرمايه‌گذاری وابسته مؤسسه صندوق قرض‌الحسنه بسيجيان است که در سال‌های اخير نام خود را به "مؤسسه مالی و اعتباری مهر" تغيير داده است. به گفته عيسی رضايی مديرعامل مؤسسه مهر اقتصاد ايرانيان ۱۰۰ درصد سهام اين شرکت متعلق به صندوق قرض‌الحسنه بسيجيان یا همان مؤسسه مالی اعتباری مهر است.

سرمايه گذاري مهر اقتصاد ایرانیان حدود يکسال است که در بورس ایران فعال شده و طي اين مدت سهام شرکت هاي مهمی همچون تکنوتار، سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران، فولاد مبارکه، موسسه مالي و اعتباري سينا، تايدواتر، توس گستر، توسعه آذربايجان، تراکتورسازي تبریز، نگین صنعت شمال غرب کشور، لوله و تجهيزات سديد، صدرا، فرآوري مواد معدني ايران، آلومينيوم ايران و داروسازي جابربن حيان را خريداري کرده است. این موسسه وابسته به بسیج فقط در نقش خریدار عمل می کند و هیچ علاقه ای به فروش سهام های متعلق به خود در بازار بورس ندارد. نکته جالب دیگر این است که شرکت هایی که سهامشان توسط سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان خریداری شده از لحاظ توليد و خدماتي كه ارائه مي دهند ارزش استراتژيك دارند. به عنوان مثال شرکت "تایدواتر" عملا مدیریت بخش اعظمی از خدمات بندری، دریایی و کشتیرانی کشور را برعهده دارد. سردار عيسي رضايي، مدیرعامل سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان اتفاقا پس از خريد تايدواتر گفته بود: "در جهت حفظ منافع ملي و تامين امنيت دروازه هاي دريايي نظام همه تلاش خود را براي خريد تايدواتر به انجام رساندیم." یکی دیگر از این صنایع استراتژیک، شرکت آلومینیوم ایران یا همان "ایرالکو" است که به گفته مديرعامل مهر اقتصاد ايرانيان "محصول استراتژيکي را توليد مي کند." کنترل ایرالکو نیز هم اکنون در دستان این موسسه وابسته به بسیج قرار گرفته است.

موسسه مهر اقتصاد ايرانيان در خارج از بورس نیز در سه حوزه استراتژیک فعالیت می کند. یکی از این حوزه ها تولید نان است. این موسسه وابسته به نیروی مقاومت سپاه پاسداران تاکنون در ۲۱ استان کشور نسبت به خريد زمين اقدام کرده و قصد راه اندازی کارخانه توليد نان صنعتي دارد. مديرعامل مهر اقتصاد ايرانيان همچنین ورود به حوزه استراتژیک سوخت خودرو را از ديگر برنامه هاي موسسه خود اعلام کرده است. سردار سپاهی عیسی رضايي از سرمایه گذاری در پروژه های آب و نیز تولید و بسته بندی آب معدني نيز به عنوان يکي ديگر از برنامه هايي که پيگير آن است خبر داده است.


0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator