۱۳۸۸/۰۶/۲۹

» متهم ردیف اول انتقادات رهبری در عید فطر احمدی نژاد است

متهم ردیف اول انتقادات رهبری در عید فطر احمدی نژاد است


ادامه راه سبز «ارس»: تنها به فاصله زمانی اندکی پس از تشکیل پرونده قضایی برای مهدی کروبی و حضور گسترده معترضان در راهپیمایی روز قدس، مواضع آیت الله خامنه ای در روز عید فطر در مورد بحران انتخاباتی اخیر و اعترافات متهمان پرونده موسوم به انقلاب مخملی ناگهان تغییر یافت.

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران طی سخنانی در خطبه های نماز عید فطر برخلاف سخنانش در خطبه های اولین نماز جمعه بعد از انتخابات، با لحن ملایم تری نسبت به مخالفین و منتقدین انتخابات ریاست جمهوری دهم سخن گفت و حتی یک گام فراتر اعلام کرد: "اعترافات متهمان درباره اشخاص ديگر، حجيت شرعی ندارد و مسموع نيست و از اين طريق نيز نبايد فضا را به تهمت و سوءظن آلوده كرد."

این گردش نظر رهبری بازتاب رسانه ای گسترده داشته است. برخی بر این عقیده اند که حضور گسترده مخالفان به همراهی چهره های برجسته نظام در راهپیمایی روز قدس نوعی نگرانی را در مقامات ارشد حاکمیت ایجاد کرده و این هراس را در سطوح بالای مدیرتی به وجود آورده است که از این پس در ایام محرم و مناسبت های مذهبی و ملی و سنتی که امکان لغو مراسم مشابه از سوی مقامات تصمیم گیر وجود ندارد، می باید شاهد حضورهای میلیونی مردم معترض در خیابان ها باشند که این به خودی خود موجب تضعیف حاکمیت فعلی ایران خواهد بود. بر این اساس ناظران گمان دارند در راستای مذاکرات و دیدارهایی که گفته می شود سران ارشد نظام در زمینه آخرین تحولات کشور بر گزار کرده اند، چنین تصمیم گیری شد که باید نوعی انعطاف و امتیاز به مخالفان دولت فعلی و معترضان انتخابات ریاست جمهوری نشان داده شود تا حاکمیت با بحران مدیریت اعتراضات گسترده مردمی مواجه نشود.

دومین تغییر عقیده رهبری در یک ماه

آیت الله خامنه ای در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات به وضوح نقش «انگلیس خبیث» و کشورهای غربی را در اعتراضات مردم ایران به تقلب انتخاباتی مورد اعتراض قرار داده بود که به موجب آن سخنرانی و اتهام تند رهبری ایران به سران کشورهای غربی و به خصوص بریتانیا، شاهد بودیم که انگلیس سفیر ایران در بریتانیا را فراخوانده بود و مطبوعات انگلیس نیز سخنان رهبری ایران را در صفحات نخست خود گزارش داده بودند. گردن براون نیز نسبت به اتهام رهبری ایران اعتراض کرده بود. سپس جمعی از متهمان پرونده موسوم به انقلاب مخملی در دادگاههای علنی برگزار شده نیز همین سخنان رهبری را در اعترافات خود در دادگاه مطرح کردند و نقش کشورهای غربی در هدایت بحران های اخیر را نیز به عنوان اعتراف خود در دادگاه های علنی به کرات مورد اشاره قرار دادند.

پس از تداوم اعتراضات خیابانی و پیوستن سران سابق جمهوری اسلامی اعم از رییس جمهور، نخست وزیر، رییس مجلس و سایر مدیران اسبق جمهوری اسلامی به جنبش مردمی، رفته رفته اثبات این اتهام که این چهره های شاخص انقلاب نیز تحت تاثیر کشورهای غربی به نتیجه انتخابات اعتراض می کنند، دشوار به نظر رسید. بدین ترتیب رهبری ایران طی سخنانی جدید در دومین نماز جمعه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، تغییر موضع داد و سپس اعلام کرد: «هنوز صحت دست داشتن کشورهای غربی در اغتشاشات خیابانی ثابت نشده است.»

و این بار در خطبه های نماز عید فطر نیز بار دیگر شاهد ابرازعقیده جدید رهبری در فاصله زمانی کمتر از یک ماه بوده ایم که اعترافات تلویزیونی را مورد انتقاد قرار داده است.

اشخاص مورد نظر رهبری چه کسانی هستند؟

آیت الله خامنه ای اگر چه در بخشی از خطبه اخیر خود خاطرنشان کرد: «اعتراف و اقرار هر متهم در دادگاه و در مقابل دوربين ها و بينندگان ميليونی، "شرعاً، عرفاً و عقلاً" حجت، مسموع و نافذ است»، اما در یک اظهار کاملا متفاوت چرخش مشهودی به سمت منتقدان و مخالفان برگزاری چنین دادگاهی داشت. بر این اساس بدون آنکه نامی از هاشمی رفسنجانی و فرزندانش ببرد، تلویحا از آنها جانبداری کرد، آنگاه که یادآور شد: «هيچكس حق ندارد مسائلی را كه اثبات نشده، بيان كند و ديگران را زير بار فشار تهمت قرار دهد». در دادگاه متهمان پرونده انتخابات، فرزندان هاشمی و مشاوران سید محمد خاتمی از جمله اشخاصی بودند که اعترافاتی علیه آنان از زبان زندانیان جاری شد که هم دفتر سید محمد خاتمی و هم دفتر مجمع تشخیس مصلحت نظام و هم فرزندان هاشمی رفسنجانی مجبور به تکذیب آن اعترافات و ارسال نامه به قوه قضاییه شده بودند که هیچ یک از آن نامه ها در تلویزیون تحت نظارت رهبری قرائت نشد. اما این بار رهبری خودش نسبت به نام بردن از این اشخاص در دادگاه معترض است.

البته اولین کسی که پیش از «اتهامات اثبات نشده اشخاص»، در برابر دوربین های تلویزیونی از چهره های شاخص نظام نام برد، محمود احمدی نژاد بود که از هاشمی رفسنجانی، صفایی فراهانی، ناطق نوری و دیگران به عنوان کسانی که فساد اقتصادی دارند ، اسم برد اما در همان زمان صدای و سیمای تحت نظارت رهبری باز هم به هیچ یک از درخواست های این افراد برای پاسخ دادن به این اتهامات پاسخ مثبت نداد و امروز در خطبه نماز عید فطر رهبری ناگهان به معترض اصلی این شیوه تبدیل شده است بدون آنکه نامی از احمدی نژاد یا کسانی ببرد که در دادگاه های علنی، زندانیان را وادار به اعتراف و مطرح کردن «اتهامات اثبات نشده اشخاص دیگر» کرده اند.

در دادگاه متهمان انتخاباتی ، زندانیانی همچون محمد علی ابطحی، مشاور خاتمی و مسعود باستانی، روزنامه نگار پس از ماه ها تحمل انفرادی، مجبور شده شده بودند تا بار دیگر نام هاشمی و فرزندانش، مشاوران سید محمد خاتمی و همچنین نام کروبی مطرح کرده و مسایلی را درباره آنان بیان کنند و امروز همان اعترافاتی که تحت فشار از زندانیان گرفته شده است ، مورد اعتراض بالاترین مقام کشور قرار می گیرد؛ درحالی که پیش از این هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و کروبی تمامی این اعترافات را بی اعتبار خوانده بودند.

اقتدای هاشمی و سید حسن خمینی به خامنه ای در نماز عید فطر

در جریان برگزاری نماز عید فطر عکسی از مراسم نماز عید منتشر شد که در آن علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و سید حسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب، به عنوان دو چهره معترض به نتیجه انتخابات به سید علی خامنه ای که پیش از تایید نظر نهایی شورای نگهبان در یک اقدام زود هنگام به احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور ایران تبریک گفته بود، اقتدا کرده و پشت سر وی به نماز ایستاده بودند. این در حالی است که پیش از این هیچ یک از این دو چهره شاخص جمهوری اسلامی در مراسم تحلیف احمدی نژاد که توسط مقام رهبری صورت گرفته بود، حضور نیافته بودند و همچنین در پاسخ به این اقدام و نگرانی از حضور سبز مردم نیز مراسم احیا در مرقد آیت االه خمینی که بنا بود با سخنرانی میرحسین موسوی، کروبی و خاتمی صورت گیرد، لغو شد. با توجه به سابقه این اختلافات جدی و شکاف آشکاری که در روزهای پس از انتخابات به وجود آمده بود، هاشمی رفسنجانی طی مصاحبه جدیدی با سایت آفتاب اعلام کرده بود که : اختلافی میان سران جمهوری اسلامی وجود ندارد. این در حالی است که دامنه این اختلافات به احضار مهدی کروبی به دادگاه و بستن روزنامه ها و سایت های خبری میر حسین موسوی و کروبی و زندانی شدن مشاوران و مدیران سابق رییس جمهور پیشینِ سید محمد خاتمی نیز کشیده شده و همچنان نیز دستگیری ها و تهدید چهره های نزدیک به سید محمدخاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی ادامه دارد.
.
.
مسیح علی نژاد

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator