۱۳۸۸/۰۶/۳۱

دستان خالی ما و منافع آن‏ها

دستان خالی ما و منافع آن‏ها



مدت‏هاست که قصد کرده‏ام از روزمره‏ها ننویسم. لااقل اگر می‏نویسم کاری به کار احمدی‏نژاد نداشته باشم. کاری نداشته باشم که چه می‏گوید و چه می‏کند. بنشینم و نظاره‏گر ویرانی‏ها باشم. اما امروز هرچه کردم نشد که نشد. مصاحبه آقای احمدی‏نژاد با شبکه ان‏بی‏سی در نوع خودش فجیع بود. پاسخ‏های کم‏خردانه و از سر نا‏آشنایی مردم آمریکا و سوال‏های هتاکانه و بازجویانه خانم مصاحبه‏گر. مصاحبه‏کننده هر سوال را چند بار تکرار می‏کرد و نوع جواب‏دادن و تمسخرهای احمدی‏نژاد او را تحریک نیز می‏کرد. جواب‏های آقای احمدی‏نژاد جواب برای مردم آمریکا نبود. یکجور شاخ و شانه کشیدن برای‏شان بود.

البته در برخی جاها خیلی تلاش می‏کرد که آمریکا را تطهیر کند. طنزترین بخش این مصاحبه آنجا بود که در جواب سوالی درباره اینکه اگر اسراییل به ایران حمله کند آیا تنها اسراییل را مقصر می‏دانید، احمدی نژاد پاسخ داد که اسراییل کوچک‏تر از آن است که حمله کند. اگر هم کاری می‏کند با کمک دولت انگلیس و برخی از سرمایه‏داران آمریکاست. رسما آقای احمدی نژاد دولت آمریکا را مبرا می‏دانست، شاید که از این رهگذر در این سفر به نیویورک فرجی حاصل شود. شاید که بتواند به مذاکره‏ای دست یابد.

نمی‏دانم حاصل سفر احمدی‏نژاد به نیویورک چیست. همه چیز به عکس‏العمل‏های زمان ورودش و حضورش آنجا بر می‏گردد. شکی نیست که دولت آمریکا به دنبال مصالحش است. اکنون با دولتی رو‏به‏روست که به شدت مشروعیت و مقبولیت خود را در کشورش از دست داده‏است و مذاکره و ارتباط با امریکا می‏تواند برایش دستاویز و مفری باشد. آمریکا در این معامله سود خودش را می‏کند. اما به واقع اگر بعد از سی سال قرار است کار به مذاکره و ارتباط بکشد، آیا ایران باید در چنین شرایطی باشد؟

آیا ضعیف‏ترین دولت‏ها باید این مذاکره را پیش ببرند؟ دولت ضعیف را می‏توان از مخالفان قوی‏اش شناخت. آقای احمدی‏نژاد نباید برای پای مذاکره نشستن به آرای خودش! استناد کند، باید ببیند میزان مخالفت مخالفانش با او چه میزان است. در عرصه دیپلماتیک دولت را با مخالفانش می‏شناسند. با صداهایی که بر علیه او شنیده می‏شود. این روزها توشه احمدی‏نژاد از این لحاظ بسیار پرمایه است. لذا داشته‏هایش در مقابل دیگران اندک خواهد شد.

یادمان باشد مصالح و منافعمان همیشه باید شرط اول را داشته باشد. اگر قرار است مذاکره و ارتباطی با آمریکا باشد باید که تامین کننده این منافع گردد. اگر نتواند و تنها وسیله‏ای برای باجگیری‏های دیگران خواهیم شد، بهتر است اقدامی نکنیم. هرچند احمدی‏نژاد بسیار علاقمند است از سرگیری رابطه با آمریکا در پرونده خودش ثبت گردد، اما بدترین گزینه برای انجام این امر است. کاش مسئولین بالاتر فارغ از مسایلی که این روزها کشورمان درگیرش است به این مهم توجه نمایند.


برگرفته از: وبلاگ بر ساحل سلامت

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator