۱۳۸۸/۰۶/۲۹

» با پیروی از نظر مراجع تقلید برحق، عید فطر ما سبزها فردا دوشنبه خواهد بود!

تلاش حوزه علمیه قم برای بازتعریف جایگاه خود در قدرت
حرکت هماهنگ مراجع در شکستن مشروعیت کاذب


ادامه راه سبز «ارس»: دیشب تلویزیون دولتی ایران، سایت اطلاع‌رسانی دفتر رهبری و شماری از خبرگزاری‌های دولتی، یکشنبه را روز اول شوال و عید سعید فطر اعلام کردند. با اعلام این خبر، بسیاری از افراد روزه ‌دار با تلفن به دفتر مراجع و مراجعه به سایتهای اینترنتی ایشان، پیگیر نظر آیات اعظام پیرامون رویت هلال شدند. این اقدام در پی آن رخ داد که در سال‌های گذشته سابقه عدم تطابق روز عید فطر رسمی با نظر برخی از مراجع، وجود داشت. چیزی که در آن روزها به مذاق روزنامه کیهان خوش نیامد و از عملکرد این مراجع انتقاد کرد و بیان داشت که نظر مراجع محترم اما کشور رهبر دارد .

از سوی دیگر برخی روزه‌داران نیز از صداوسیما و رسانههای رسمی خرده گرفتند که چرا اطلاع‌رسانی مناسب، برای مقلدین مراجع قم، انجام نشده است. اما پاسخی که امسال مردم از دفتر مراجع دریافت کردند، کمی عجیب و متفاوت، می‌نمود. حتی یک نفر از مراجع قم یا نجف حکم به رویت هلال ندادند. طبق پاسخ تلفنی دفتر مراجع، و همچنین سایتهای اطلاعرسانی ایشان، آیات اعظام منتظری، صانعی، سیستانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، بیات زنجانی و جوادی آملی سخنی مبنی بر رویت هلال نداشته‌اند.

مطلبی که روی سایت آیت ا... صانعی در حدود ساعت 22 قرار گرفت بسیاری از ابهامات را برطرف کرد: " با توجه به تماس های مکرر مومنین روزه دار با دفتر معظم له ، به اطلاع می رساند تا کنون رویت هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله العظمی صانعی(مدظله العالی) ثابت نشده است، و در صورت ثبوت رؤیت هلال ماه شوال از همین طریق اطلا‌ع‌رسانی خواهد شد."

به فاصله کوتاهی پیام‌های مشابهی روی وبسایت آیات اعظام منتظری، موسوی اردبیلی، صافی گلپایگانی و بیات زنجانی قرار گرفت. سایر مراجع نیز با سکوت در واقع یکشبه را 30 ام ماه رمضان دانستند که با تماسی که با دفتر آیتا... سیستانی صورت گرفت، این قضیه رسما تایید شد. ساعتی بعد سایت عربزبان الجوار نیز نظر معظمله را بیان نمود. آری رهبری رای بر رویت هلال داده بود، اما حتی یک مرجع تقلید این امر را تایید، نکرد! به آیا این حرکت مراجع پاسخی هوشمندانه به درخواستهای مکرر مردمی به منظور محکوم نمودن جنایات اخیر حاکمیت و نامه مهم روزهای اخیر آیت‌ا... منتظری بود؟ این نکته زمانی معنای واضحتری می‌گیرد که طبق نظر تمامی مراجع، چنانچه دو نفر عادل یا عدهای که به گفته آنها یقین پیدا شود، ماه را ببینند، اول ماه شوال، اثبات می‌شود.

در واقع نتیجه گیری معقول زیر سئوال بردن عدالت شخص رهبری و عدم اطمینان به کمیته استهلال تحت امر وی است. چیزی که ملت ایران 29 خرداد دریافت، روزی که حکم شنبه خونین 30 خرداد صادر شد و تهران رنگ خون گرفت. با نیم‌گاهی به حوادث اخیر قم مانند دیدارهای محرمانه مراجع با یکدیگر، سفر مهندس موسوی به قم و همچنین فشارهای حکومت به مراجع با دستگیری برخی اعضای خانواده آنها، تحلیل فوق منطقی تر به نظر می رسد. این حرکت مراجع، یک حرکت مدنی تاریخی و در ردیف تحریم توتون و تنباکو توسط آیتا... میرزا رضای شیرازی در عهد ناصرالدین شاه است. حرکتی که بی‌شک در تاریخ مبارزات مدنی ملت ایران، ثبت خواهد شد و بازگشتی است به جایگاه همیشگی روحانیت شیعه. آیا حوزه قم در حال بازتعریف خود است؟

عید فطر کودتاگران و جای خالی ماه

با پیروی از نظر مراجع تقلید برحق، عید فطر ما سبزها فردا دوشنبه خواهد بود!

پیرو دستپاچگی‌های پی‌در‌پی و زنجیروار عوامل کودتا در نشر و تکذیب اخبار مربوط به جنبش سبز و نیز قبضه رای و اعتماد ملت در صد روز اخیر، این بار نوبت به قبضه مناسبت‌های دینی رسیده است. امروز، بیست و نهم شهریور در حالی از سوی رهبر و دولت و صداوسیمای کودتا روز عید فطر اعلام شد که طیف وسیعی از علما و مراجع قم و نجف هنوز هلال ماه را رویت‌ نکرده‌اند و امروز را روز آخر ماه مبارک رمضان اعلام نموده‌اند.

این سراسیمگی در عمیق‌تر ساختن فاصله میان مراجع دینی و روحانیت حکومتی این بار فقط به دو یا سه چهره شناخته شده مانند آیت‌الله منتظری، آیت‌الله صانعی، آیت‌الله بیات زنجانی و یا آیت‌الله صافی گلپایگانی محدود نمی‌شود. دایره این اختلاف بسیار وسیع‌تر و گسترده تر از پیش شده و طیف سنتی مرجعیت را هم در بر گرفته است. از جمله مراجع تقلیدی که عید فطر بودن روز یکشنبه برایشان ثابت نشده است، می‌توان به حضرات آیات عظام شیخ ناصر مکارم شیرازی، سید عبدالکریم موسوي اردبيلي، شیخ حسین نوری همدانی، سید محمد تقی مدرسی، سید صادق شیرازی، شیخ علی صافی گلپایگانی(وارث فقهي آيت الله بهجت)، شيخ وحيد خراساني، شیخ حسین مظاهری، شیخ اسحاق فیاض، سید محمدسعید حکیم، شیخ بشیر نجفی نیز اشاره کرد.

در این میان گویی بحث از مرحله رویت ماه و استهلال به مرحله به کرسی نشاندن حرف یک نفر نه فقط در عرصه سیاسی کشور که در امر دینداری و مناسک مذهبی هم کشانیده شده است. در این میان انچه از هر چیزی مضحک‌تر به نظر می‌رسد عملکرد ناپخته سایت فارس‌نیوز یا همان خبرگزاری دولت کودتاست که ابلهانه تیتر یک خود را سخنان رهبر در روز عید فطر قرار داده است و در بالای صفحه خود، هنوز تاریخ امروز، سی‌ام ماه رمضان را نشان می‌دهد! این میزان دستپاچگی در اعلام روز عید و رویت ماهی که هنوز از دیدگاه بسیاری از علمای طیف سنتی و نوگرا کامل نشده است، احتمالا شما را یاد روز ۲۲ خرداد و دستپاچگی مضحک عوامل کودتا در اعلام پیروزی نماینده ناخوانده ملت، محمود احمدی‌نژاد نمی‌اندازد؟ خوب بود آقایان از آن اتفاق شوم که دست‌پخت همین دستپاچگان سرکوبگر بود درسی می گرفتند و این بار برای دیدن ماه چشمانشان را کمی بیشتر باز می‌کردند که اینگونه میان علمای اسلام اختلاف نیفتد!

خوب است حالا که طیف گسترده‌ای از علما، فردا را عید فطر اعلام کرده‌اند، ما سبزها که به آنان اقتدا می‌کنیم نیز فردا با شهرپیمایی سبز خود، کوی و برزن را یکپارچه سبز کنیم. سبزپوش شویم و به دیدار خویشاوندانمان برویم. به ماشین‌هایمان روبان‌های سبز ببندیم و به دست کودکانمان بادبادک‌های سبز بدهیم. با ماشین‌ها به خیابان ‌‌های شهرمان بیاییم و نشان دهیم آنان که رای ما را دزدیدند، دین ما را نمی‌توانند بدزدند. بر این اختلاف عمیق و معنادار میان اعلام و عدم اعلام روز عید فطر هیچ معنایی جز اختلاف سیاسی و انحصاری کردن دین توسط صاحبان قدرت با مراجع و علمای برجسته مذهب تشیع در قم و عراق ندارد. روز عید ما فرداست. همه با هم سبزش می‌کنیم.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator