۱۳۸۸/۰۶/۳۰

» پیروزی بزرگ جنبش راه سبز + فیلم

پیروزی بزرگ جنبش راه سبز



حضور گسترده و تحسین برانگیز مردم در راهپیمایی روز قدس جانی تازه در کالبد جنبش سبز مردم ایران بود. این حرکت تاریخی و ماندگار هم از لحاظ ویژگی ها و هم از لحاظ تاثیرات از چند جهت قابل تامل است:

ویژگیها:

1- گستردگی: بعد از تجمعات میلیونی هفته اول پس از انتخابات این بزرگترین راهپیمایی سبزها بود . نکته مهم آنکه این ویژگی مختص به تهران نبود و در اکثر شهرهای بزرگ هم اینگونه بود .

2- همراهی رهبران جنبش با مردم: این اولین راهپیمایی مردمی بود که رهبران با وجود تهدیدات و خطرهای احتمالی همگی در آن شرکت داشتند. علاوه بر آنکه نشان داد که مردم به خوبی پیام رهبران خود را دریافت می کنند و هر جا که آنها دعوت به حضور نمایند با استقبال گسترده مواجه می شوند.

3- دوری از خشونت: استفاده از شیوه های مسالمت آمیز به مرور در میان این جنبش نهادینه شده است. مردم خود به خوبی آموخته اند که با استفاده از شیوه های ابداعی و ابتکاری خود می توانند یک حرکت مدنی جمعی را هدایت کنند. با وجود حضور گسترده لباس شخصی ها و نیروهای انتظامی حضور گسترده و آرام مردم به نحوی بود که امکان برخورد خشونت آمیز را عملا از نیروها سلب کرد و نشان داد این نیروهای مهاجم هستند که تجمعات را به خشونت میکشند و حرکتهای مردمی ذاتا مسالمت آمیز و عاری از خشونت است.

4- شجاعت مردم: مهمترین ویژگی راهپیمایی امروز شجاعت مردم در استفاده از نمادهای سبز ابراز وجود و همراهی با حرکتها و شعارها بود. پس از برخوردهای خشن ماههای اخیر بسیاری معتقد بودند مردم جرات ابراز وجود آن هم به این شکل آشکار نخواهند داشت. راهپیمایی امروز نشان داد جنبش سبز بیش از آنچه تصور می شود در میان مردم ریشه دوانده است و به این راحتی قابل خاموش کردن نیست.

5- پیش چشم حامیان دولت: پیش از این همه تجمعات دور از چشم مستقیم حامیان و اطرافیان دولت شکل گرفته بود و بخشی از مردم نیز تحت تاثیر فضای رسانه ای حاکم تصور غلطی از این اعتراضات داشتند. اتفاقی که جمعه رخ داد موجب شد عملا بسیاری از نزدیکان و حامیان دولت خود در سیل خروشان مردم قرار بگیرند و از نزدیک صدای مردم معترض را بشنوند. بی شک این اتفاق تاثیراتی در ذهنیت برخی از حاکمانی که تنها اخبار را در لابلای بولتنها جستجو می کنند خواهد داشت.

تاثیرات:

1- بازگشت امید : در یکی دو ماه اخیر زمزمه هایی حاکی از ناامیدی و سرخوردگی در میان مردم به گوش می رسید. راهپیمایی های روز قدس توانست به وضوح امیدواری و سرزندگی را بار دیگر زنده کند.

2- ماندگاری جنبش: بسیاری معتقدند ویژگی حرکتهای مردمی در ایران موجی بودن آن است . حکومت بر همین اساس معتقد بود با یک برخورد خشن و تمام عیار می تواند اعتراضات مردمی را خاموش نماید آنها بر همین اساس به هیچ وجه چنین حضوری را پیش بینی نمی کردند. اما آنچه که می تواند در دراز مدت به موفقیت منجر شود دوام و ماندگاری حرکتهای مردمی است. اتفاق روز قدس به روشنی موجب ماندگاری و نهادینه شدن این جنبش خواهد شد.

3- ایجاد شکاف و تردید: زنده بودن و مردمی بودن راه سبز باعث ایجاد تردید و دو دلی در برخورد با مردم خواهد شد. به نظر می رسد از این پس در میان حاکمیت با دو جریان متفاوت روبرو خواهیم بود جریانی که به برخورد خشن تر با مردم و رهبران راه سبز روی خواهد آورد و جریانی که احتمالا راههایی را برای مذاکره با رهبران جنبش و جلب رضایت مردم جستجو خواهد کرد

4- برخورد با رهبران راه سبز: پیش از این بسیاری معتقد بودند میزان حضور مردم در راهپیمایی روز قدس فاکتور تاثیر گذاری در نحوه برخورد با رهبران راه سبز خواهد بود. اکنون باید گفت در صورتیکه کماکان نبض جریان حاکم در دستان حلقه افراطیون باشد آنها فکری اساسی برای موسوی کروبی و خاتمی خواهند کرد اما اگر عقلای جناح حاکم بتوانند در تصمیم گیریها و لابی ها موفق شوند با توجه به حمایت گسترده مردمی که در راهپیمایی روز قدس نمایان شد نه تنها دست به رفتارهای غیر عقلانی و خطرناک نخواهند زد بلکه ممکن است در پی راههایی برای آشتی و آرام کردن فضا باشند.




حسن یونسی

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator