۱۳۸۸/۰۶/۳۱

آیت‌الله امام جمارانی در انتقاد از توهین‌های اخیر نسبت به بیت امام

آیت‌الله امام جمارانی در انتقاد از توهین‌های اخیر نسبت به بیت امام(ره)

در این کشور کسانی که باید حرمت آنها محفوظ باشد با کمال آزادی مورد تهمت و افترا قرار می‌گیرند
امام توصیه می‌کردند در امور مردم تجسس نکنید و به کار شخصی مردم کاری نداشته باشید
پارلمان‌نیوز: آیت‌الله امام جمارانی گفت: « تعبیرات امام در مورد انسان می‌رساند که تکلیف ما با مردم چه چیز است.»


به گزارش پایگاه طلاع‌رسانی و خبری جماران، آیت‌الله سیدمهدی امام جمارانی در خطبه‌های نماز عید فطر مسجد جامع جماران این عید را عید کمال، لقاء و ارتقای انسان دانست و با توصیه نمازگزاران به تقوا گفت:« تمام درهای سعادت انسان با تقوا باز می‌شود، انسان پاک آفریده شده است و منزه بودن او مبتنی بر تقوای الهی است.»

امام جمارانی به تشریح جایگاه انسان در پیشگاه خداوند و خلافت الهی پرداخت و خاطرنشان كرد:« خداوند می‌فرماید ما به انسان کرامت بخشیدیم. خداوند این کرامت‌بخشی را به طور مطلق و همگانی عنوان می‌کند. این گونه نیست که به عده‌ای کرامت داده و عده دیگری را از این کرامت محروم کرده باشد.»

وی با بیان این‌که انسان اشرف مخلوقات، جانشین خدا بر روی زمین و آگاه به اسرار عالم است، افزود:« خداوند عقل و شهوت را همزمان به انسان اعطا کرده است. یک بعد انسان حیوانی است و بعد دیگرش الهی. او می‌تواند از ملائک بالاتر برود و از شیطان فروتر.»

امام جمارانی در همین راستا اهانت را به انسان اهانت به خلیفه‌الله دانست و اظهاركرد:« باید مواظب بود که یک وقت اشرف مخلوقات و صاحب کرامت‌الله مورد اهانت قرار نگیرد و نباید هیچ کسی را در هیچ شرایطی سبک شمرد.»

وی با بیان این‌که حضرت امام به انسان عشق می‌ورزید، گفت:« امام می‌فرمود انسان‌ها مخلوق خدا هستند و کسی که خداوند به آن‌ها عنایت کرده و تاج کرامت الهی به سرشان گذاشته و ردای خلیفه‌الله به تنشان پوشانده، به این موجود نباید اهانت کرد .»

امام جمارانی با بیان این که امام عاشق مردم بودند، اظهاركرد:« امام وقتی در مقابل مردم قرار می‌گرفت با کرامت و احترام با آنان برخورد می‌کرد. زمانی در مدرسه فیضیه صحبت می‌کرد، خطاب کسانی که فریاد می‌زدند «درود بر خمینی» گفت «من نوکر شما هستم.»

وی ادامه داد:« این که عده‌ای زن لاابالی هستند، پس دین ندارند و باید رها بشوند، عده‌ای دیگر فلان حرفه هستند به دین توجه نمی‌کنند، باید رها شوند، عده‌ای دانشگاهی هستند، روشنفکر و غرب زده‌اند، دین ندارند و باید رها شوند؛ در مشرب امام جایگاهی ندارد. اگر امام چنین برخورد می‌کرد هرگز نمی‌توانست این انقلاب با عظمت را به پیروزی برساند .»

امام جمارانی افزود:« مگر می‌شود همه را با چماق تکفیر از میدان بیرون کرد، این اندیشه غلطی است.»

وی افزود:« این در حالیست که امام اعتقاد داشت همه باید در جامعه اسلامی جان خود را فدای انسان‌ها کنند . تعبیرات امام در مورد انسان می‌رساند که تکلیف ما با مردم چه چیزی است. ما باید دید امام را نصب‌العین خود قرار دهیم و به چشم دوستی به مردم نگاه کنیم .»

امام جمارانی به توصیه‌های حضرت امام مبنی بر وحدت مسلمین نیز اشاره کرد و گفت:« اهل سنت مسلمان هستند اما بسیاری از مقدسات شیعه را قبول ندارند، اما امام می‌گوید وقتی پیش آنها هستید به آنها اقتدا و با آنها همکاری نمایید.»

وی با اشاره به ادبیات خدمتگزاری اظهار كرد:« این‌ها را برای اولین بار امام گفته است و اینها را از امام گرفته‌اند.»

امام جمارانی به حضور امام در میان مردم در بهشت زهرا نیز اشاره کرد و افزود:« امام بعد از سخنرانی به میان توده‌های مردم رفت. بعدها در پاسخ به نگرانی احمد آقا گفته بود من در آن حال احساس کردم دارم می‌میرم و خوشحال بودم که زیر دست و پای خلق خدا دارم از بین می‌روم.»

وی ادامه داد:« امام فدایی خلق خدا بود، فدایی واقعی خلق، نه مثل گروه‌هایی که خود را فدایی خلق معرفی می‌کردند .»

وی به بیان خاطره دیگری از نگاه حضرت امام به مردم اشاره کرد و گفت:« زمانی که آیت‌الله مطهری از پاریس برگشت، از او پرسیدند امام را چگونه دیدی، گفت: من امام را دیدم در حالی‌که به خدای خود، به هدف خود و به مردم ایمان داشت . امام مردم را معشوق خود می‌دانست، نه این که همه را دشمن بداند و به همه سوءظن داشته باشد.»

امام جمارانی در ادامه گفت:« از نظر امام همه دوست نظام هستند. یک نفر معاند نباید برای ما مدرک ‌شود که همه را دشمن بپنداریم. ظن بد، انسان را به گناه می‌کشاند؛ جوان‌های ما خوب هستند، نباید به آنها گمان بد داشته باشیم .»

وی همچنین گفت:« امام توصیه می‌کردند در امور مردم تجسس نکنید و به کار شخصی مردم کاری نداشته باشید . امام خیلی مقید بودند که مردم آزار نبینند.»

امام جمارانی در ادامه ‌غیبت و بدگویی از مردم را آفت بزرگ جامعه اسلامی دانست و افزود :« من بسیار متاسفم که جامعه ما به گناهان بزرگی آلوده شده است. امیدوارم بزرگان قوم این مسائل را به زودی حل کنند.»

وی در ادامه به بی‌حرمتی‌های اخیر به خانواده امام اشاره کرد و گفت:« در این کشور کسانی که باید قداست و حرمت آنها محفوظ باشد با کمال آزادی مورد تهمت و افترا قرار می‌گیرند و ناروایی‌های زیادی به آن‌ها روا داشته شود؛ به طوری که آدم خجالت می‌کشد.»

وی افزود:« در این چند روز چه اهانت‌هایی که به بیت امام نکردند. نباید در جامعه اسلامی علاقه‌مند به امام این توهین‌ها به خانواده امام شود، در این جامعه باید نوه‌های امام را مثل دسته گل نگه داریم؛ این‌قدر بدگویی، وقاحت و بی‌شرمی، خجالت‌آور است.»

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator